Unikke trailcentre understøtter idræt i naturen

DIF og Lokale og Anlægsfonden er gået sammen om at udvikle og opføre en række trailcentre landet over. Tirsdag aften åbnede et unikt trailcenter i Silkeborg.
Åbning af trailcentret i Silkeborg.

Det er populært som aldrig før at være aktiv i naturen. Derfor er der behov for flere outdoorfaciliteter og mødesteder, og der er behov for, at idrætsfaciliteterne tager hensyn til både naturen og til de øvrige gæster i skoven mm. Derfor er DIF og Lokale og Anlægsfonden – i samarbejde med en række kommuner og andre aktører - gået sammen om at udvikle og opføre en række nye trailcentre landet over.

Et trailcenter er et fælles mødested for alle, der vil være aktive i naturen. Et sted, der inspirerer til motion og idræt, og som er det naturlige udgangspunkt for aktiviteter i den omkringliggende natur. Trailcentret er for både idrætsforeningerne og alle dem, der vil dyrke motion og outdooridræt på egen hånd.

Foreløbigt er det planen, at fem trailcentre skal åbne på landsplan. Det første trailcenter så dagens lys i Kolding i 2021, mens det andet blev indviet med en stor idrætsfest i går aftes tirsdag 16.8 i Silkeborg.

DIF’s formand Hans Natorp deltog ved indvielsen i Silkeborg. Han udtaler:

”Tillykke til alle i Silkeborg. Tillykke til medarbejdere, til politikere, til idrætsforeninger og til alle borgere i kommunen, som nu får glæde af en ganske unik idrætsfacilitet. Trailcentret i Silkeborg er det blot andet trailcenter til outdoorsport nogensinde - Ikke bare i Danmark, men i hele verden,” siger Hans Natorp. Han fortsætter:

”Ideen til trailcentre opstod i DIF tilbage i 2016. Vi kunne se en stigende interesse for at dyrke idræt og motion i naturen. I takt med den stigende interesse oplevede vi et stigende behov for faciliteter og for mødesteder hos både foreninger og hos de selvorganiserede. Og jeg må indrømme, at det er en helt speciel følelse og særlig glæde at se, hvordan ideen fra 2016 nu er blevet virkeliggjort.”

Trailcenteret er opført og finansieret i samarbejde mellem DIF, Lokale og Anlægsfonden og Silkeborg Kommune.

Kontakt:
Hans Natorp, formand i DIF, 31 44 40 15

Fotos: Claus Fisker
Må bruges til redaktionel omtale af trailcentre.

Åbning af trailcentret i Silkeborg.
Mountainbike ved trailcentret i Silkeborg
Download
Formand  for Kultur, - Fritids, - Outdoor- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune , Johan Brødsgaard klipper snoren over til trailcentret i Silkeborg. Med sig har han direktør i Lokale- og Anlægsfonden, Jon Gerner (tv) og formand for DIF, Hans Natorp (th).
Formand for Kultur, - Fritids, - Outdoor- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune , Johan Brødsgaard klipper snoren over til trailcentret i Silkeborg. Med sig har han direktør i Lokale- og Anlægsfonden, Jon Gerner (tv) og formand for DIF, Hans Natorp (th).
Download
Trailcentret bliver samlingspunkt for outdooridrætten i Silkeborg.
Download

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.