UNICEF forudser rekordstort behov for hjælp i 2023

I dag lancerer UNICEF sin årlige appel for finansiering af indsatser i 2023. Appellen er den største nogensinde med et behov for 73 milliarder kroner for at kunne hjælpe børn ramt af konflikter, katastrofer og klimaforandringer verden over.

Oversvømmelser i Sindh-provinsen i Pakistan.

Historisk mange børn har brug for hjælp. Sådan lyder det fra FNs børneorganisation UNICEF, der i dag udsender en nødhjælpsappel på rekordhøje 73 milliarder kroner (10,3 mia. dollar).

Appellen skal finansiere indsatser i 2023 og sigter mod at kunne nå 110 millioner børn verden over.

"Flere børn end nogensinde har i dag brug for humanitær bistand. Klimaforandringer, konflikter og krige har resulteret i tårnhøje fødevarepriser og gjort millioner af børn endnu mere sårbare, end de var i forvejen,” siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Det store behov for humanitær hjælp skyldes blandt andet krigen i Ukraine, tørken på Afrikas Horn og oversvømmelserne i Pakistan. Dertil kommer en genopblussen af sygdomsudbrud mange steder, herunder kolera og mæslinger.

”Jeg er netop kommet hjem fra Pakistan, hvor konsekvenserne af den oversvømmelse, der ramte i juni, er allestedsnærværende. Jeg har mødt kvinder, der sulter i en sådan grad, at de ikke kan amme deres børn. Jeg har set skoler, der står under vand og børn, der er frarøvet deres skolegang. Det står meget klart, at vores indsats skal skaleres kraftigt op for at kunne matche det massive behov for hjælp,” siger Susanne Dahl.

De aktuelle kriser rammer på et tidspunkt, hvor mange lande knap har lagt COVID-19-pandemien bag sig, og de rammer oveni globale økonomiske rystelser som inflation og stigende priser på alt fra fødevarer til brændstof.

UNICEFs appel for 2023 omfatter blandt andet følgende indsatser:

• Behandling af 8,2 millioner børn for akut underernæring
  • Vaccination af 28 millioner børn mod mæslinger
  • Sikre adgang til rent vand til 63,7 millioner mennesker
  • Sikre adgang til mental sundhed og psykosocial støtte til 23,5 millioner børn og unge
  • Indsatser rettet mod 16,2 millioner børn og kvinder for at forebygge kønsbaseret vold

UNICEFs appel for 2023 omfatter finansiering af følgende lande-indsatser:

• Afghanistan: 12 mia. DKK
  • Ukraine og flygtningerespons. 7 mia. DKK
  • Flygtningekrisen i Syrien: 6,1 mia. DKK
  • Den Demokratiske Republik Congo: 6 mia. DKK
  • Etiopien: 4,7 mia. DKK

Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 30952379, mail: lkoerner@unicef.dk

Oversvømmelser i Sindh-provinsen i Pakistan.

Svanemærkede julekort og julesanghæfter fra StineStregen x UNICEF – nye juleprodukter til fordel for arbejdet for alle verdens børn9.12.2022 08:17:12 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 09.12.2022: Årets fineste og mest finurlige julekort og julesanghæfter findes i år på UNICEFs webshop. For i år samarbejder verdens største børneorganisation med den danske illustrator StineStregen om otte motiver, der får smilet frem og varmer hjertet. De otte motiver findes både som julekort og julesanghæfter, der alle er svanemærkede og produceret med miljøet for øje, og hvor alt overskud går til UNICEFs arbejde for verdens mest udsatte børn.

En ny vandflaske til gavn for dig, vores planet og alle verdens børn7.12.2022 14:28:58 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 07.12.2022: Danske AYA&IDA, der producerer bæredygtige og genanvendelige drikkeflasker, termokopper mm., lancerer nu en ny smuk drikkeflaske i samarbejde med verdens største børneorganisation UNICEF. Danske forbrugere kan nu købe drikkedunken, produceret i førsteklasses fødevaregodkendt rustfrit stål, der ikke blot er produceret med øje for vores planet - den bidrager også til arbejdet for verdens mest udsatte børn.