UNICEF: En kæmpe sejr at danske børn i Syrien vender hjem i tryghed

Udmeldingen fra regeringen og den nedsatte Task Force-gruppe lyder i dag, at danske børn hjemhentes fra Syrien. Det glæder UNICEF, der som en del af den referencegruppe, der har leveret anbefalinger og information til Task Forcen, gennem længere tid insisterende har anbefalet netop det.

”UNICEF har utvetydigt anbefalet, at de danske børn bringes hjem. Alle børn fortjener en tryg og sikker opvækst, og sådan en er ganske enkelt umulig at skabe i syriske fangelejre. Det er derfor utrolig glædeligt og vigtigt, at der er blevet lyttet til vores anbefalinger, og at der nu handles på den her tragiske situation. Det kan kun gå få langsomt,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.

For kun et par måneder siden omkom flere børn i en voldsom brand i al-Hol. En sørgelig tragedie, der fik UNICEF til at gå ud og understrege for alle regeringer – inklusive den danske – at al-Hol ikke er et sted for børn.

Foruden vold og tragedier har der været rapporteret om horrible forhold, hvor flere børn er ramt af underernæring og livstruende sygdomme. Der mangler basale fornødenheder som adgang til rent vand og sanitet, mad og lægehjælp.

Det er ikke kun den humanitære situation, der er alarmerende, det er den sikkerhedsmæssige situation også. I marts og april 2021 er en 15-årig dreng dræbt og en 16-årig dreng er skudt og dræbt i Al-hol. FN har i 2019 verificeret mere end 2.500 grove overtrædelser mod børns rettigheder: drab, skader, kidnapninger og angreb mod skoler og sundhedsfaciliteter. Tallet repræsenterer desværre kun toppen af isbjerget. Det faktiske tal forventes at være langt højere.

Vi ved desuden, at ældre børn i lejrene er i stor fare for at blive rekrutteret til væbnede grupper imod deres vilje. Børnene risikerer at få alvorlige mén – både på deres fysiske og psykiske helbred. Der er vel at mærke tale om børn, der ingen aktier har i at være havnet, hvor de er.

”Det er så vigtigt, at de her børn nu kommer hjem i sikkerhed. De skal have psykosocial støtte, de skal have retshjælp, de skal genoptage deres skole, de skal reintegreres, og de skal have hjælp til at komme sig over deres oplevelser i krigen,” siger Karen Hækkerup.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk
Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 30952379, mail: lkoerner@unicef.dk

Har du undret dig over, hvorfor to ikoniske skulpturer i Odense har fået blå plastre på?22.6.2021 13:31:07 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder, og derfor bærer H.C. Andersen på bænken og Oceania nu blå plastre på hver deres overarm.

Har du undret dig over, hvorfor Gantriis gavlmaleriet har fået blå plastre på?21.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder. Derfor har flere figurer fra ”Livets gang i Lidenlund” på gavlmaleriet på Rådhusgade nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor genforeningsgavlmaleriet i Haderslev har fået blåt plaster på?14.6.2021 12:52:31 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere og virksomheder, derfor bærer Andreas Welins kunstværk på Storegade 51 nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor havnearbejds-monumentet ”Historiske Spor” har fået blå plastre på?10.6.2021 11:25:56 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere og virksomheder, derfor bærer Jens Galschiøts skulpturgruppe af havnearbejdere i Aarhus nu alle blå plastre på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor Hans Scherfigs gavlmaleri på Kapelvej har fået blåt plaster på?7.6.2021 12:23:34 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere og virksomheder, derfor bærer den barmfagre, smilende kvinde af Hans Scherfig på Kapelvej nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor Fruen fra Havet har fået blåt plaster på?7.6.2021 10:59:32 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, organisationer og virksomheder, derfor bærer Sæbys galionsfigur Fruen fra Havet nu et blåt plaster på overarmen.