UNICEF Danmark introducerer ansvarlighedsmærke til influencere
Måske siger navnene Lakserytteren, Karla og Türker Alici dig ikke noget, men har du børn eller teenagere i husstanden, har de helt sikkert styr på, hvem der er tale om. Fælles for de førnævnte ungdomsidoler er, at de, foruden alle at have en kæmpe følgerskare på de sociale medier, er på deltagerlisten til workshoppen All Right for at blive klogere på, hvilke rettigheder der gælder for børn og unge - også online.
Initiativet til workshoppen kommer fra UNICEF Danmark, der gennem længere tid har ønsket at gå i dialog med influencer-branchen om, hvordan vi sikrer os, at de rettigheder, børn har i skolegården, også gælder, når de færdes online.
”Der findes børn og unge, der bruger mere tid sammen med deres idoler på Youtube eller Instagram, end de gør med deres forældre. Samtidig er vi voksne rigtig gode til at spørge vores børn: Hvad har du lært i skolen i dag? Og hvordan gik det til fodboldtræning? Mens vi i ringere grad viser interesse for, hvad de foretager sig, når det foregår bag en skærm. Det er bekymrende, særligt fordi vi ved, at tonen her kan blive enormt hård,” siger Anne-Mette Friis, der er National Chef i UNICEF.
Ifølge Anne-Mette Friis har både influencere og deres følgere svært ved at sige fra over for den hårde tone, fordi de ikke ved, at de faktisk har konventionsbestemte rettigheder til at udtrykke sig uden at blive svinet til på nettet.
Intentionen bag projektet, som er blevet døbt All Right, er altså at tale med nogle af dem, der bruger allermest tid sammen med vores børn og sørge for, at de, ligesom alle andre der har professionelt med børn at gøre, er oplyste om, hvilke konventionsbestemte rettigheder børn har. De influencere, der gennemfører workshoppen, får lov at anvende et særligt grafisk stempel, som de kan bruge på deres sociale kanaler:
”Med den certificeringsordning, vi introducerer med det her projekt, kan influencere signalere over for deres følgere - og disses forældre - at de er All Right. All Right certificerede influenter ved, at rettigheder gælder for alle, og de gælder overalt – også når man færdes online. Det er ment som en service og som en påmindelse om at være bevidst om de her ting,” fortæller Anne-Mette Friis.
Rasmus Kolbe, der bedst er kendt som Lakserytteren, er foruden selv at være et hit på Youtube desuden kreativ direktør i WeAreCube. Han glæder sig over samarbejdet med UNICEF, som han håber, kommer til at gøre en mærkbar forskel i hans branche:
”Influencere når ud til tusindvis af unge hver eneste dag. Det betyder, at de har et stort ansvar. Historierne i medier handler ofte om de influencere, der opfører sig moralsk forkert, hvis ry og rygte kommer til at gælde os alle sammen. Men for mit eget vedkommende og for de influencere, vi repræsenterer hos WeAreCube, gælder det, at vi er vores ansvar bevidst, og vi vil rigtig gerne være med til at vende den her opfattelse af, at internettet er et usundt sted for børn at hænge ud. At modtage decideret undervisning i rettighedsarbejde hos UNICEF er derfor noget, vi med glæde kaster vores kræfter i,” siger Rasmus Kolbe.
Workshoppen afvikles på torsdag i UNICEFs lokaler i København.
Kontakter
Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 30952379, mail: lkoerner@unicef.dk
Links
Information om UNICEF Danmark
Følg pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
Tusinder af børn uden tag over hovedet – UNICEF har brug for 140 millioner kroner i Afghanistan10.9.2025 13:14:01 CEST | Pressemeddelelse
Hundredtusinder kæmper for at overleve – UNICEF bringer livsvigtig hjælp til 400.000 mennesker, heraf over 212.000 børn, i Afghanistans jordskælvsramte provinser.
Fedme er mere udbredt end underernæring blandt skolebørn og unge globalt10.9.2025 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert femte barn i verden lever med overvægt eller fedme. Massiv markedsføring af ultraforarbejdede fødevarer får en del af skylden. Der er brug for lovgivning for at stoppe udviklingen.
Hungersnød bekræftet for første gang i Gaza22.8.2025 12:26:01 CEST | Pressemeddelelse
Hungersnød er nu bekræftet i Gaza By. Det er første gang, at der bekræftes hungersnød i Gaza. Sammen med andre FN-organisationer gentager UNICEF opfordringen om øjeblikkelig våbenhvile og uhindret humanitær adgang for at bremse dødsfald som følge af sult og underernæring.
UNICEF og WFP advarer: Alvorlig risiko for hungersnød i Gaza29.7.2025 14:03:34 CEST | Pressemeddelelse
Gaza er i akut fare for hungersnød, da mængden af fødevarer er på det laveste niveau siden konfliktens begyndelse. Det fremgår af de nyeste data fra IPC (Integrated Food Security Phase Classification), et globalt samarbejde, der overvåger fødevaresikkerheden i hele verden.
Statement fra UNICEF om den aktuelle situation i Gazastriben27.7.2025 16:05:00 CEST | Pressemeddelelse
UNICEF byder Israels udmelding om at indføre akut nødvendige humanitære pauser velkommen. Pauserne skal sikre bedre adgang til at levere nødhjælp ind i og på tværs af Gaza. Siden våbenhvilen brød sammen i marts, har børn levet i et mareridt, uden adgang til de mest basale fornødenheder. De er sultne, traumatiserede og har ingen sikre steder at søge tilflugt. Hele Gazas befolkning på over to millioner mennesker er ramt af alvorlig fødevareusikkerhed. Én ud af tre har ikke spist i flere dage, og 80 procent af alle rapporterede dødsfald som følge af sult er børn. Der er nu en mulighed for at vende udviklingen – og redde liv. UNICEF har hele tiden arbejdet for at få nødhjælp frem. Men vi kan gøre meget mere, hvis der etableres flere humanitære korridorer, så vores konvojer – og kommercielle lastbiler, som også er afgørende – lettere kan komme frem. Alene i juli har UNICEF leveret 147 lastbiler med ernæringshjælp til Gaza, herunder babymad, mælk og energiholdige kiks. Vi er klar til at øge
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum