UNICEF Danmark introducerer ansvarlighedsmærke til influencere

UNICEF Danmark er gået sammen med influencerbureauet WeAreCUBE om at danne et netværk af online rollemodeller, der gennem en workshop uddannes til at være bevidste om børns digitale rettigheder. Projektet hedder All Right, og deltagerne modtager efter endt workshop et certificeringsmærke, de kan anvende på deres sociale kanaler.

Måske siger navnene Lakserytteren, Karla og Türker Alici dig ikke noget, men har du børn eller teenagere i husstanden, har de helt sikkert styr på, hvem der er tale om. Fælles for de førnævnte ungdomsidoler er, at de, foruden alle at have en kæmpe følgerskare på de sociale medier, er på deltagerlisten til workshoppen All Right for at blive klogere på, hvilke rettigheder der gælder for børn og unge - også online.

Initiativet til workshoppen kommer fra UNICEF Danmark, der gennem længere tid har ønsket at gå i dialog med influencer-branchen om, hvordan vi sikrer os, at de rettigheder, børn har i skolegården, også gælder, når de færdes online.

”Der findes børn og unge, der bruger mere tid sammen med deres idoler på Youtube eller Instagram, end de gør med deres forældre. Samtidig er vi voksne rigtig gode til at spørge vores børn: Hvad har du lært i skolen i dag? Og hvordan gik det til fodboldtræning? Mens vi i ringere grad viser interesse for, hvad de foretager sig, når det foregår bag en skærm. Det er bekymrende, særligt fordi vi ved, at tonen her kan blive enormt hård,” siger Anne-Mette Friis, der er National Chef i UNICEF.

Ifølge Anne-Mette Friis har både influencere og deres følgere svært ved at sige fra over for den hårde tone, fordi de ikke ved, at de faktisk har konventionsbestemte rettigheder til at udtrykke sig uden at blive svinet til på nettet.

Intentionen bag projektet, som er blevet døbt All Right, er altså at tale med nogle af dem, der bruger allermest tid sammen med vores børn og sørge for, at de, ligesom alle andre der har professionelt med børn at gøre, er oplyste om, hvilke konventionsbestemte rettigheder børn har. De influencere, der gennemfører workshoppen, får lov at anvende et særligt grafisk stempel, som de kan bruge på deres sociale kanaler:

”Med den certificeringsordning, vi introducerer med det her projekt, kan influencere signalere over for deres følgere - og disses forældre - at de er All Right. All Right certificerede influenter ved, at rettigheder gælder for alle, og de gælder overalt – også når man færdes online. Det er ment som en service og som en påmindelse om at være bevidst om de her ting,” fortæller Anne-Mette Friis.

Rasmus Kolbe, der bedst er kendt som Lakserytteren, er foruden selv at være et hit på Youtube desuden kreativ direktør i WeAreCube. Han glæder sig over samarbejdet med UNICEF, som han håber, kommer til at gøre en mærkbar forskel i hans branche:

”Influencere når ud til tusindvis af unge hver eneste dag. Det betyder, at de har et stort ansvar. Historierne i medier handler ofte om de influencere, der opfører sig moralsk forkert, hvis ry og rygte kommer til at gælde os alle sammen. Men for mit eget vedkommende og for de influencere, vi repræsenterer hos WeAreCube, gælder det, at vi er vores ansvar bevidst, og vi vil rigtig gerne være med til at vende den her opfattelse af, at internettet er et usundt sted for børn at hænge ud. At modtage decideret undervisning i rettighedsarbejde hos UNICEF er derfor noget, vi med glæde kaster vores kræfter i,” siger Rasmus Kolbe.

Workshoppen afvikles på torsdag i UNICEFs lokaler i København.

Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 30952379, mail: lkoerner@unicef.dk