UNICEF Danmark

UNICEF beder om rekordstort beløb ovenpå COVID-19

UNICEF udsteder den største appel i FN-organisationens historie. Midlerne skal finansiere katastrofe -og udviklingsbistand for 38 milliarder kroner – tre gange så meget som i 2020. Stigningen vidner om den store humanitære katastrofe, coronapandemien har ført med sig.
Foto: Delil Souleiman/UNICEF

Udover at have skabt en historisk stor sundhedskrise i hele verden har COVID-19 forværret og forlænget en lang række eksisterende kriser.

Uddelingen af kritiske humanitære forsyninger som vacciner og anden medicinsk hjælp er blevet forhindret, fordi flytrafik og søtransport har været påvirket. Afbrydelser af vaccineprogrammer er en spirende katastrofe, der kan ende med at koste millioner af liv.

Det bekymrer generalsekretær i UNICEF Karen Hækkerup:

”Når en ødelæggende pandemi falder sammen med eksisterende konflikter, klimaforandringer, katastrofer og krige, er konsekvenserne katastrofale – særligt for børn. I dag står vi over for en nødsituation, hvor COVID-19 kombineret med andre kriser fratager børn adgangen til vacciner og lægehjælp, adgangen til rent vand og drikke og muligheden for at gå i skole – med andre ord risikerer krisen at fratage dem muligheden for en god fremtid,” siger Karen Hækkerup.

Over 12 måneder er der estimeret to millioner ekstra børnedødsfald på grund af de alvorlige afbrydelser i sundhedsydelser og på grund af stigende problemer med underernæring og følgesygdomme. Alene i Yemen er næsten 10 procent flere ramt af akut fejlernæring – og mange af landets børn sulter.

Modtager UNICEF 38 milliarder kroner, kan organisationen nå 6,3 millioner børn med behandling for akut fejlernæring.

Klimaforandringer og krig fortsætter

Det er ikke kun COVID-19, der har skabt humanitære kriser i 2020.

Antallet af klimarelaterede katastrofer er tredoblet over de sidste 30 år. Det truer madsikkerheden, giver øget vandmangel, tvinger mennesker fra hus og hjem og øger risikoen for konflikter og folkesundhedskriser.

Alene i Etiopien har konflikter efterladt 2,8 millioner med kritisk behov for assistance. I Mozambique er flere end 425.000 mennesker, herunder 191.000 børn, internt fordrevet. Her rapporteres om drab, kidnapninger og øget rekruttering og brug af børnesoldater.

På samme tid har pandemien forværret langvarige nødsituationer i lande som Afghanistan, Bangladesh, Burkina Faso, Den Demokratiske Republik Congo, Libyen, Sydsudan, Ukraine og Venezuela. Til marts vil konflikten i Syrien runde ti år og konflikten i Yemen seks år, hvilket efterlader næsten 17 millioner børn med behov for humanitær assistance.

Cirka 36 millioner børn – flere end nogensinde – estimeres at være fordrevet grundet konflikter, vold og katastrofer.

”De her børn får ikke hjælp, hvis vi ikke kommer frem med helt basale ting som vand og mad. Derfor beder vi i år verdenssamfundet om et større beløb end nogensinde før,” siger Karen Hækkerup.

Krisen påvirker stadig børns skolegang

Det er ikke kun børns helbred, der lider under COVID-19. Pandemien har også skabt en uddannelseskrise.

I perioder af pandemien har flere end 1,6 milliarder børn ikke været i stand til fysisk at møde i skole. Mens man i Danmark og mange andre steder i verden tyede til teknologiske løsninger, havde næsten en halv milliard børn ikke adgang til onlineundervisning. Mange af dem er i fare for aldrig at vende tilbage til skolebænken – en katastrofe, ikke kun for de enkelte børn, men for verdenssamfundet.

”Vi må ikke lade børnene i stikken – det er på ingen måde en selvfølge, at alle verdens børn kommer tilbage i skole, faktisk er rigtig mange af verdens fattigste børn i stor fare for aldrig at vende tilbage til skolen, og de kan blive tabt i uddannelsessystemet. Vi taler om forskellen på en fremtid med muligheder, uddannelse og arbejde og en fremtid, der desværre vil minde om deres forældres,” siger Karen Hækkerup.

Selvom tallene er nedslående, er der ifølge Karen Hækkerup fortsat håb:

”Denne historisk svære situation kræver en historisk indsats. Men der er absolut grund til at have håb, selvom det er en stor opgave, vi står over for. Vi opfordrer derfor vores donorer til at arbejde sammen med os, så vi sammen kan hjælpe verdens børn gennem de mørkeste tider og undgå at tabe en hel generation på gulvet,” afrunder generalsekretær i UNICEF, Karen Hækkerup.

FAKTA:

UNICEF vil med 2021-midlene nå ud til:

• 190 millioner børn i 149 lande og territorier
  • 149 millioner kvinder og piger og 7,4 millioner børn med handicap
  • 6,3 millioner børn med behandling for svær, akut fejlernæring
  • 27,4 millioner børn med mæslingevaccinationer
  • 45 millioner mennesker med adgang til sikkert drikkevand, madlavning og personlig hygiejne
  • 19,2 millioner børn og plejere med adgang til mental -og psykosocial støtte
  • 17 millioner børn og kvinder skal have hjælp til at undgå kønsbaseret vold
  • 93,3 millioner børn med formel eller uformel uddannelse, inklusiv tidlig læring

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk
Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 35273800, mail: lkoerner@unicef.dk