Unge viser deres hverdag i landbruget

Tre unge landmænd og en kok deler deres oplevelser i hverdagen på Instagram for at give andre unge et indblik i arbejdet med landbrug og fødevarer.

De fire unge ambassadører for landbruget, som kan følges på Instagram-profilen @derforlandmand, er (fra venstre) Andreas Krogh, Emilie Qvist Kjærgaard, Stella Lund og Jacob Boisen.

De fire unge er castet til opgaven i projektet Bæredygtigt Generationsskifte, som drives af Økologisk Landsforening. Det overordnede formål med projektet er at skabe interesse for arbejdet med landbrug og fødevarer samt sikre, at en ny generation af landmænd har lyst til at tage over i takt med, at de nuværende går på pension.

En af de fire unge er 27-årige Jacob Boisen, der er elev hos Månssons i Brande. Han har meldt sig til projektet for at vise virkeligheden, som han siger. Hans plan er at dele både billeder, video og tekst fra sin dagligdag på Instagramprofilen @derforlandmand, som netop er gået i luften.

"Der er så meget at se herude: mange forskellige maskiner og måder at gøre tingene på. Der er i hvert fald nok at vise," siger han.

De øvrige unge, som man kan følge på @derforlandmand, er 23-årige Stella Lund, Herning, der ligesom Jacob Boisen er ved at uddanne sig til faglært landmand, 27-årige Andreas Krogh, Ølgod, der studerer til Agro Business Manager, og 26-årige Emilie Qvist Kjærgaard, Hanstholm, som er under uddannelse til kok.

De fire mødte hinanden for første gang i Aarhus i begyndelsen af maj til en team-dag sammen med blandt andre projektleder Jens Peter Hermansen og adm. direktør i Økologisk Landsforening, Helle Borup Friberg.

Mød Stella, Emilie, Andreas og Jacob i fire små videoer på siden herunder og læs mere om deres forskellige baggrund og fag:

Yderligere information

Projektleder Jens Peter Hermansen, 6197 4910, hjælper gerne med kontakt til de unge.

Foto:

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.