Unge vil vende negativ udvikling

VESTERBRO/TEENAGERE I TRAFIKKEN: Eleverne fra Vesterbro Ny Skole er ved at producere oplysningsfilm om trafiksikkerhed. Alt for mange unge kommer nemlig til skade i trafikken. Statistikken viser, at årene fra 15 til 25 år er de allerfarligste år.
Elever fra 7.X på Vesterbro Ny Skole - Aksel og Pelle - observerer trafikken for at få inspiration til deres film, som skal få flere unge til at færdes sikkert i trafikken (foto: GF Fonden)

- Det er utroligt vigtigt at motivere unge til at blive mere opmærksomme på trafiksikkerhed, inden de når de ti farligste år, fortæller Johan Heichelmann fra Trafik i Børnehøjde.

- Når vi inddrager de unge i, hvordan der skal kommunikeres ud til andre unge, bliver de bevidste om trafikken på en helt anden måde. De er nødt til at sætte sig ordentligt ind temaet og tage stilling.

Vesterbro Ny Skoles filmbidrag bliver sendt ind til den landsdækkende filmkonkurrence, som GF Forsikrings fond står bag. I samarbejde med Trafik i Børnehøjde har GF Fonden produceret undervisningsmateriale, som lærere frit kan benytte. Årets tema i konkurrencen er ”Overskud til hinanden i trafikken - gør de 10 farligste år mere sikre for dig og for andre”. Eleverne filmer med deres egne mobiltelefoner, og de tre bedste film kan vinde penge til klassekassen.

Netop konkurrenceelementet er vigtigt, fortæller klassens lærer Marie Baumann:

- Jeg har meldt min klasse til konkurrencen, fordi jeg synes, det er en god måde at få trafikken ind i undervisningen på. Det er meget relevant for danskfaget med opbygning af historie og reklamefilm

Ikke kun for små børn i refleksveste
Vesterbro Ny Skole var blandt de første skoler, der tilmeldte sig GF Fondens filmkonkurrence. Derfor blev de tilbudt et særligt introduktionsforløb, hvor Trafik i Børnehøjde har talt med eleverne om planlægning, virkemidler og budskab i deres film.

- Vores film skal handle om en person, der kører fuld på cykel og slingrer gennem byen. Der kommer så en ven og hjælper personen med trække cyklen uden at vælte. Og på den måde vise overskud, fortæller Pelle fra 7.X.

- Jeg syntes det lød lidt kedeligt, inden vi gik i gang, og jeg tænkte, at trafik er noget for små børn med refleksveste og sådan noget, men jeg blev overrasket. Det har faktisk været ret spændende, slutter Aksel fra en af filmgrupperne i 7.X på Vesterbro Ny Skole.

Vinderne af GF Fondens nationale filmkonkurrence for 7. og 8. klasser kåres i foråret, og man kan stadig nå at være med. Se mere på www.gftrafiksikker.dk/filmkonkurrence

Hvad gør en kampagefilm om traiksikkerhed ekstra god? Aksel, Pelle og Alma fra 7.X på Vesterbro Ny skole taler filmens virkemidler igennem i deres filmgruppe. (Foto: GF Fonden)