Unge starter ny verdensmålsbevægelse

I den kommende weekend samles unge fra 100 byer på seks forskellige kontinenter til et virtuelt møde, for at drøfte, hvordan de - gennem samarbejde på tværs af landegrænser og kulturer - kan være med til at skabe en fredelig fremtid der fungerer for alle.
Den 21. september sejler Vikingeskibet Skjoldungen en delegation af unge fra Ungdomsøen til FN-byen i Nordhavn. Foto: Vikingeskibsmuseet

Anledningen er FN’s 75 års jubilæum, og målet er at opbygge et verdensomspændende netværk af unge frontløbere der kan være med til at fremme implementeringen af de 17 Verdensmål både lokalt og globalt. Corona pandemien har føjet en ekstra dimension til begivenheden, fordi den har tydeliggjort at vi lever i en globaliseret verden, hvor vi er nødt til at løse problemerne i fællesskab.

Oplægget til mødet leveres af den britiske økonom Kate Raworth der i sin bog ”Doughnut Economics” stiller det brændende spørgsmål: ”Hvordan kan vi skabe en fremtid, hvor både menneskets og planetens behov kan tilfredsstilles på en bæredygtig måde?

Med Vikingeskib fra Ungdomsøen til FN

Projektets internationale epicenter er Ungdomsøen (det gamle Middelgrundsfort ved København) som er et unikt mødested for unge der gerne vil tage ansvar og have indflydelse på samfundsudviklingen.

På FN’s Internationale Fredsdag, mandag d. 21 september, sejler Vikingeskibet Skjoldungen en delegation af unge fra Ungdomsøen til FN-byen i Nordhavn. Her bliver konklusionerne fra weekendens topmøde overdraget til Camilla Brückner der er Direktør for FN’s Udviklingsprogram UNDP i Norden.

Det bliver ungdomstopmødets danske repræsentant Fanny Broholm der kommer til at stå for overdragelsen til FN.

Fanny Broholm har som ordfører for klima, energi, miljø og transport i Københavns Borgerepræsentation markeret sig som en varm fortaler for Kate Raworths økonomiske Doughnut model.

- Vi har med et grønt flertal bag foreslået, at Københavns kommune følger i Amsterdams fodspor og arbejder med en økonomisk styringsmodel, som markant vil ændre spillereglerne for, hvordan vi tænker bæredygtighed, velfærd og økonomi. Det er doughnut-modellen, vi foreslår og den er en game-changer, siger Fanny Broholm.

Stor international opbakning

Det er den danske forening Citytransformers der står bag arrangementet, i samarbejde med en kreds af internationale organisationer. Heriblandt AIESEC, der er verdens største internationale ungdomsorganisation med afdelinger i mere end 125 lande og MasterPeace der har afdelinger i 40 lande. Højdepunkter fra begivenheden bliver delt med et stort internationalt publikum, via et samarbejde med Humanity Rising - Global Solutions Summit, som er en sammenslutning af 325 NGO’er, der tilsammen repræsenterer over 10 millioner medlemmer.

Initiativet har modtaget 50.000 kr. i støtte fra Nordea Fonden og 50.000 kr. i støtte fra Tuborg Fondet. Herudover har et stort netværk af frivillige investeret en masse tid og ressourcer i projektet.

Bente Milton
Projektleder, Citytransformers
milton@miltonmedia.com

Jan Fruerholm
Projektkoordinator Citytransformers.
an@kogekunsten.dk

Flemming Johannesen
Communication & Public Diplomacy Consultant, FN-Byen.
flemming.johannesen@one.un.org

Fanny Broholm
Danmarks repræsentant ved Ungdomstopmødet.
fanny_broholm@kk.d

Ivan Jakobsen
Vikingeskibsmuseet
ij@vikingeskibsmuseet.dk

Billeder

Download
Konklusionerne fra weekendens topmøde vil blive overdraget til Camilla Brückner, der er direktør for FN's Udviklingsprogram UNDP i Norden. Foto: UNDP.
Download
- Vi har med et grønt flertal bag foreslået, at Københavns kommune følger i Amsterdams fodspor og arbejder med en økonomisk styringsmodel, som markant vil ændre spillereglerne for, hvordan vi tænker bæredygtighed, velfærd og økonomi. Det er doughnut-modellen, vi foreslår og den er en game-changer, siger Fanny Broholm, der er Danmarks repræsentant ved Ungdomstopmødet. Foto: KK.dk.

Information om Citytransformers

Citytransformers

De samarbejdende organisationer er: Citytransformers, AIESEC, MasterPeace, One Young World, Peace Child International, Doughnut Economy Action Labs, Mindpool, The Hague Center for global Governence and Emergence, Ubiquity University. Dreamtank, og Humanity Rising - Global Solutions Summit. For mere information se: www.peaceday2020.com

Følg pressemeddelelser fra Citytransformers