Unge Skive-iværksættere vinder landsdækkende pris: Vil skabe smykker der reducerer angst og panikanfald

Tre elever fra Skive College har netop vundet en landsdækkende entreprenørskabskonkurrence med ideen om at skabe en kollektion af klassiske, tidløse smykker, der kan afhjælpe angst og panikanfald. Det skete til Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Frederecia.

Der var liv og glade dage, da omkring 3600 elever og studerende, lærere og undervisere samt frivillige dommere og erhvervsfolk deltog i Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Fredericia.

En af de konkurrencer, der blev afholdt, er Business Mind Programme målrettet elever fra hhx. Her vandt holdet "Jewelry for Anxiety" fra Skive College med eleverne Sofie Filtenborg, Freja Høegh og Maiken Torp 1. pladsen og en check på kr. 10.000. Jewelry for Anxiety vil skabe en kollektion af klassiske, tidløse smykker, der kan afhjælpe angst og panikanfald. Smykkerne fra gruppen er designet til at berolige dig og skabe tryghed ved at benytte teknikkerne bag akupressur.

Eleverne var meget overraskede og glade for at have vundet 1. pladsen.

- Det er fuldstændig vildt at vinde Business Mind Programme. Vi havde slet ikke troet, at vi kunne komme så langt. Det er et kæmpe skulderklap, og alle i teamet har simpelthen arbejdet så godt for det her. Det her er ikke bare et skoleprojekt. Vi drømmer om, at det bliver en kæmpe virksomhed og kommer til at hjælpe en masse mennesker i hele verden mod angst og panikanfald.

Forud for finalen i Fredericia har deltagerne i deres undervisning haft fokus på iværksætteri og en indledende forståelse af virksomhedsdrift. Forud for finaledagen har eleverne afleveret en skriftlig idébeskrivelse og på dagen har de pitchet deres idé for to dommere, som efterfølgende har stillet opfølgende spørgsmål.

Business Mind Programme sætter spot på ”iværksætteri” og den indledende forståelse af virksomhedsdrift og opbygningen af et entreprenørielt mindset. Formålet med konkurrencen er at give unge i Danmark mulighed for at teste og afprøve deres nyudviklede idéer uden for uddannelsesrammen. Formålet er også at skabe et rum, som giver unge mulighed for på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces at modtage kvalificeret sparring og rådgivning fra erhvervsfolk og iværksættere fra hele landet.

I alt deltog 136 hold, 480 elever på tværs af landet.

Innovationsfonden er sponsor for Business Mind Programme.

Foto: Claus Lillevang

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.