Kræftens Bekæmpelse

Unge ønsker indsats mod rygning

Del

Der skal gøres noget ved unges rygning, mener tre ud af fire 16- 25-årige. Det viser nye tal fra Kræftens Bekæmpelse, der nu lancerer kampagnen ’Cool Uden Røg’ for anden gang.

Skal vi blande os i, om unge ryger? Svaret fra de 16-25-årige tydeligt: Tre ud af fire
synes, det er vigtigt at gøre noget for, at unge ikke ryger. Det viser en ny
rundspørge foretaget af Epinion. Kræftens Bekæmpelse tager de unge på ordet og
puster liv i sidste års succeskampagne, ’Cool Uden Røg’.

Det er ikke cool at ryge
Selv om alle ved, at rygning er farligt, er det stadig mere end hver fjerde blandt 16-
25-årige, der ryger jævnligt. Mange starter med at ryge, fordi de synes det er sejt.
Derfor viser Kræftens Bekæmpelse med hjælp fra ambassadører, at man sagtens
kan være cool uden cigaretter.
 
- Unge ryger blandt andet fordi deres venner, og dem, de ser op til, ryger.
Kampagnen ’Cool Uden Røg’ siger i al sin enkelthed, at der ikke er grund til at lade
sig inspirere af andres cigaretter – bliv i stedet inspireret af deres mål, passion eller
talent, forklarer Louise Wohllebe, projektleder i Kræftens Bekæmpelse.

Ambassadører skal inspirere
Små videoer med ambassadører er omdrejningspunkt for dette års ’Cool Uden Røg’
kampagne. I filmene fortæller unge, der alle er på vej til succes inden for hver deres
område, hvad der er cool og inspirerende for dem. Alle medvirker i kampagnen, for
at påvirke unge til at være røgfri.

- Kan vi få bare ét eneste ungt menneske til at stoppe med at ryge ved at deltage i
Cool Uden Røg, så har det været det hele værd, siger Thomas og Kasper, der står
bag sneakersbrandet ’Arkk Copenhagen’.

Sammen med Carla Mickelborg, blogger og youtuber, Nicolas Dalby, MMA fighter
og Mathias ’Zanka’ Jørgensen, FCK, er de officielle ansigter for kampagnen i år.

Pinligt at ryge
En del af kampagnen er rygestopappen, XHALE. Appen er en håndsrækning til de
unge, der gerne vil kvitte smøgerne. Og det vil knap tre ud af fire rygere, viser de
nye tal. Og faktisk er næsten halvdelen af rygerne mellem 16 og 25 år ofte eller af
og til flove over, at de ryger.

- Det, der i starten var sejt, bliver hurtigt til en dyr og lugtende vane, som unge
gerne vil af med og som de faktisk synes er lidt pinlig. Derfor skal vi også gøre alt
hvad vi kan for at undgå, at de starter, siger Louise Wohllebe.

Kræftens Bekæmpelses ’Cool Uden Røg’ 2016.
Kampagnen kører frem til efterårsferien og består af ambassadørvideoer, plakater
og postkort, rygestopappen XHALE og events og undervisning på skoler og
ungdomsuddannelser. 

Kontakter

For yderligere information og billedmateriale:
Louise Wohllebe, Projektleder for Cool Uden Røg, Kræftens Bekæmpelse
Telefon: 3525 7631
Mail: lwo@cancer.dk

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Fakta om rygning blandt 16-25-årige

  • 12 % ryger dagligt
  • 15 % ryger hver uge eller sjældnere
  • 72 % synes, det er vigtigt at gøre noget for, at unge ikke begynder at ryge
  • 44 % er altid, ofte eller ind imellem flove over, at de ryger

Kilde: Rundspørge blandt 600 16-25-årige af Epinion for Kræftens Bekæmpelse, juli 2016

Officielle ambassadører for ’Cool Uden Røg 2016’:
•

  • Carla Mickelborg, blogger og skuespiller
  • Nicolas Dalby, professionel MMA fighter
  • Thomas og Kasper, står bag sneakers-succesen Arkk Copenhagen
  • Mathias Zanka, professionel fodboldspiller

Mere om Cool Uden Røg:
• www.xhale.dk/cool
• www.cooludenrøg.dk

Presserum med video, foto, citater, tal og baggrund:
https://www.cancer.dk/cooludenroeg/presserum/

Video- og billedmateriale i høj opløsning: https://billedportal.cancer.dk/files/folders/5260/102928578757ad7b46431cd/

Om kampagnen
I 2015 satte Kræftens Bekæmpelse et hemmeligt socialt eksperiment i gang med
#slikkepind. Ideen var at tage noget så absurd som en slikkepind, og gøre den
interessant. For grunden til, at cigaretter har fået et ry for at være cool er, at de
sidder i mundvigen på de rigtige mennesker. Slikkepindene dukkede op alle mulige
steder - især på sociale medier blandt kendte mennesker. Det gav en masse omtale,
som blev efterfulgt af en landsdækkende kampagne med 13 ambassadører.

Resultater
• Tre ud af fem unge kendte kampagnen
• Ud af dem syntes to ud af tre godt om kampagnen
• Fire ud af fem syntes kampagnen var relevant for unge
• Over 16.500 personer startede et rygestop i app’en XHALE
• ’Cool Uden Røg’ blev nomineret flere gange ved ’Cannes Lions’, reklamebranchens VM.

KILDE: Rundspørge blandt 2000 16-25-årige af Epinion for Kræftens Bekæmpelse,
december 2015

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Hvad har brøleaben, tigermissen og dansetrolden til fælles? Svaret handler om alkohol og kræft20.11.2017 06:00pressemeddelelse

Alkohol gør noget ved os. Når vi har fået et par genstande indenbords, bliver mange af os mere snakkesalige, nogle er ikke til at hive væk fra dansegulvet, og andre bliver pludselig ekstra charmerende – synes de selv. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ sætter i en ny indsats fokus på, hvad alkohol gør ved os, og bag den humoristiske indpakning gemmer sig et alvorligt budskab: Uanset hvilken type du bliver, når du drikker alkohol, så øger alkohol risikoen for kræft.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum