Unge og ældre mødes til hjerter i flødesovs

Både ældre og unge er ensomme, og derfor arrangerer Landbrug og Fødevarer fællesspisning mellem Egmont Kollegiet og plejehjemmet Slottets beboere. Formålet er at skabe opmærksomhed om måltidet som en social begivenhed, der styrker fællesskaber og bryder ensomheden.

250 unge og ældre vil tirsdag d. 26. april krydse knive, gafler og samtaler til udendørs fællesspisning ved plejehjemmet Slottet på Nørrebro. Formålet er at give alle en hyggelig aften og slå et slag for måltidet som en social hyggestund, der desværre er ved at glide mere ud af hverdagen.

”Vi mener, at det er vigtigt at være sammen om noget og ikke bare være samme sted på samme tidspunkt. Derfor giver vi en god portion hjerter i flødesovs, der kan vække minder hos de ældre og måske give nogle af de unge en helt ny oplevelse,” siger administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup.

De unge fra kollegiet besøger ”De Gamles By, hvor de vil hente beboerne på plejehjemmet Slottet og gøre dem selskab i den festklædte gård. Her vil frivillige fra Landbrug & Fødevarer servere hjerter i flødesovs og rabarbertrifli, som hvor mor lavede den.

Både unge og gamle er ensomme
Middagen skal løbe af stablen i muntert lag med en god hyggesludder, der kan skabe grobund for en glad og sjov aften for både gamle og unge. Idéen er, at der opstår venskaber mellem de to generationer, der rækker ud over aftenen.

”Både unge og ældre føler sig ensomme, selvom de omgås mange mennesker hver dag. Jeg tror de fleste har prøvet at forsvinde væk i en samtale med en person fra en anden generation, som giver et helt nyt syn på verden. Så jeg tror på, at de to generationer har masser at sige og give hinanden,”  siger Karen Hækkerup.

Arrangementet er en del af Danmark Spiser Sammen, som er en uge med fokus på ensomhed, der er arrangeret af Folkebevægelsen mod Ensomhed. Mere end 210.000 danskere er ensomme, og både unge og ældre er blandt de mest udsatte grupper. Sundheds- og omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen, kommer også til middagen og ser frem til en god aften.

”Ensomhed og mental sundhed går ikke særlig godt i spænd. Jeg er som sundheds- og omsorgsborgmester optaget af, at vi alle bidrager til at være der for de mange borgere, som føler sig ensomme i hverdagen, og får gjort op med det tabu, der stadig er forbundet med temaet. Netop derfor er arrangementer som det her enormt vigtige,” siger Ninna Thomsen, sundheds- og omsorgsborgmester i København.

Tid og sted
Middagen løber af stablen d. 26. april 2016 fra kl. 17 – 20 i De Gamles By på Agnes Henningsens Vej 7, 2200 København N.

Om Folkebevægelsen mod ensomhed
Flere end 60 organisationer, foreninger, skoler, kommuner og virksomheder er for første gang nogensinde gået sammen for at skabe Folkebevægelsen mod Ensomhed. Landbrug & Fødevarer er med i denne bevægelse

Om Danmark Spiser Sammen
Danmark Spiser Sammen er en begivenhed i uge 17, hvor Folkebevægelsen mod Ensomhed vil gøre det lettere for alle at invitere indenfor og turde sige ja tak. Det vil bringe mennesker sammen, der normalt ikke mødes. med flere større fælles måltider over hele landet arrangeret af Folkebevægelsen. Uge 17 er kickstarten af en tre år lang kampagne, der skal udbrede idéen om måltidet som en social begivenhed, der skaber fællesskaber. Ugen bliver efterfulgt af mange og flere initiativer hos organisationerne, skolerne, foreningerne, kommunerne og virksomhederne i Folkebevægelsen.

For mere information om middagen kontakt Christian Kragerup: 6168 8285

For kontakt til Karen Hækkerup ring til pressekonsulet, Morten Olsen: 2892 2609