Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

Mange lønmodtagere har været sendt på hjemmearbejde i det forløbne år. En del er glade for det – men især de yngre lønmodtagere mistrives psykisk ved at sidde derhjemme.

Næsten 40 procent af de 18-34 årige, der har arbejdet hjemme helt eller delvist det sidste halve år, oplever, at hjemmearbejdet dræner dem for motivation. Til sammenligning oplever 20 procent af lønmodtagerne over 34 år det samme. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion foretaget for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Også når det gælder arbejdsglæde, betaler de yngste lønmodtagere den højeste pris: 27 procent oplever, at de har mistet arbejdsglæden – det samme gælder ’kun’ 19 procent af lønmodtagerne over 34 år.

FH til arbejdsgiverne: Tag jer særligt af de unge
Tallene viser, arbejdsgiverne skal være særligt opmærksomme på at tage sig af de unge lønmodtagere på hjemmearbejde. Det mener Morten Skov Christiansen, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

”De unge har særligt brug for direkte støtte og opbakning. De har typisk ikke samme netværk og erfaring at trække på som deres ældre kolleger. De vil måske ofte være usikre på, hvornår en opgave er løst godt nok. Og tror måske fejlagtigt, at det forventes af dem at de kan løse komplicerede opgaver alene”, siger han.

Motivation og arbejdsglæde noget af det allervigtigste
”Tallene viser, at arbejdspladsen ikke får en bedre præstation ud af de unge medarbejdere ved at sende dem hjem. For motivation og arbejdsglæde er noget af det allervigtigste, for at folk trives og dermed præsterer godt på jobbet. siger Morten Skov.

Han opfordrer arbejdsgiverne til at overveje at give medarbejderne mulighed at komme på arbejdspladsen, hvis det er muligt - fx i en rotationsordning.

Ifølge undersøgelsen oplever de yngre også i markant højere grad end ældre lønmodtagere, at hjemmearbejdet har gjort dem kede af det og nedtrykte, mere trætte, mere irritable og fået dem til at føle sig mere ensomme.

En arbejdsdag uden forstyrrelser
FH’s undersøgelse viser, at der også er positive effekter af hjemmearbejde

Færre forstyrrelser er ifølge undersøgelsen den helt store fordel ved hjemmearbejde. Det oplever hver anden som en fordel – på tværs af alder. Bedre mulighed for koncentration er også en stor fordel for mange; dog i mindre grad de yngste lønmodtagere. Næsten hver anden over 34 år oplever dette, men kun hver fjerde under 34 år.

Mere effektive møder er en fordel, som de ældre lønmodtagere oplever.

Kun tre procent oplever ingen fordele.

FAKTA/ 325.000 har arbejdet hjemme
FH’s undersøgelse er foretaget blandet et repræsentativt udsnit af befolkningen på ca. 1.100 personer.
Undersøgelsen viser, at 12 procent har arbejdet hjemmefra en el flere dage om ugen. Hvis man antager, at de adspurgte repræsenterer hele befolkningen, har ca. 320.000 lønmodtagere arbejdet hjemme en eller flere dage om ugen inden for det sidste halve år. Blandt dem, der har arbejdet hjemme, har 77% arbejdet hjemme mere end 4 dage om ugen.

Næstformand i FH, Morten Skov Christiansen
tlf: 3524 6142 / 4011 0427
mail: MSH@fho.dk

FH om Bøfhussag: Konfliktretten holder!9.7.2021 12:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Det var lovligt, da 3F sidste forår sendte 26 Jensens Bøfhus-medarbejdere i strejke. Det har Arbejdsretten fastslået i dag. Bøfhuset mente ellers, at særlige forhold under Covid-19 gjorde strejken ulovlig. Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, glæder sig over den principielt vigtige sejr. ”Det er nu fastslået, at fagbevægelsen fortsat – også under særlige forhold - kan kæmpe for anstændige løn- og arbejdsvilkår, ”siger hun.

Genåbning betød 13.900 færre ledige i maj30.6.2021 08:22:25 CEST | Pressemeddelelse

Genåbningen af samfundet har hurtigt sat mere gang i aktiviteten. Og stigende efterspørgsel efter arbejdskraft giver gode muligheder for, at endnu flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Desværre har coronakrisen givet sværere kår for personer på kanten af arbejdsmarkedet. Flere er blevet langtidsledige. Hvis vi for alvor skal godt ud af krisen, skal vi også i genopretningsfasen sørge for, at flere igen finder fodfæste på arbejdsmarkedet.