Unge lever livet farligt i køkkenet i december

Unge mellem 18-29 år lever livet farligere end resten af befolkningen, når det kommer til brand og brandrisiko. Særligt i køkkenet i december, hvor størstedelen af boligbrande opstår, er unge udsat.
Unge mellem 18-29 år lever livet farligere end resten af befolkningen, når det gælder brand og brandrisiko. Særligt i køkkenet i december, hvor størstedelen af boligbrande opstår.

En undersøgelse som analyseinstituttet Yougov har foretaget for If Skadeforsikring viser, at unge mellem 18-29 år i markant større omfang end den øvrige befolkning, har oplevet situationer, hvor der er opstået brand eller nærbrand i deres bolig. Samtidig er de den aldersgruppe, som har mindst brandsikkerheds­udstyr i boligen.

- Det overraskende og særligt bekymrende er, at det er på alle parametre i undersøgelsen, at unge skiller sig ud. Både med deres oplevelser med brand eller nærbrand i boligen, i deres syn på brandsikkerhed og ved mindre sikkerhedsudstyr i hjemmet, er deres livsstil mere risikobetonet, siger kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk.

Hun vurderer, at årsagerne til, at unge skiller sig ud, skal findes i livsstil, men også i erfaringer.

- Har man én gang oplevet at en ting, man har lagt på komfur eller kogeplader pludselig er antændt af gløder eller ild, så gør man det sjældent igen. Det samme gælder hvis mad er brændt så meget på, at der næsten er gået ild i gryden, så er man typisk mere opmærksom fremadrettet, siger kommunikationschefen.

Hele 26 pct. af unge mellem 18-29 år har, i følge undersøgelsen, én eller flere gange oplevet, at der i forbindelse med madlavning er opstået brand eller været overhængende fare herfor. Blandt danskere over 40 år har kun cirka 16 pct. samme oplevelser.

Hertil kommer, at mange unge bor i etageejendomme, hvor 56 pct. af ”uforsigtighedsbrandene” opstår i køkkener, fremgår det af Beredskabsstyrelsens 2018-rapport "Brandårsager – i privat beboelse".

Mere sociale i køkkenet
Næsten fire ud af fem unge (79 pct.) svarer, at de laver mad eller bager sammen med gæster hjemme hos dem selv i julemåneden. I aldersgruppen over 60 år er det kun 54 pct., der julebager og laver mad med gæster. De ændrede rutiner og større trængsel i køkkenet, udgør i sig selv en risiko. Man bliver lettere distraheret, og derved øges risikoen for at glemme at slukke ovn, kogeplader eller for at nogen lægger ting ovenpå eller for tæt på fx kogepladerne.

Også når det kommer til julepynt tæt på kogeplader og ovn, er unge mere udsatte. 12 pct. svarer, at de har julepynt tæt på ovn og komfur, hvor det let kan antændes af gløder eller ild. I aldersgruppen 40 år og opefter svarer kun 3 pct., at de har julepynt tæt ved komfur og ovn.

Mange unge tjekker aldrig røgalarmen
Tal fra Beredskabsstyrelsen viser, at december er den måned på året, hvor der opstår flest brande i danske hjem, og at størstedelen af brandene sker i køkkenet. Ifølge Yougov-undersøgelsen er hver tredje dansker ikke ekstra opmærksom på brandrisiko i julemåneden.

Knap to ud tre unge har røgalarm i deres bolig. Næsten 30 pct. af den samlede befolkning tjekker deres røgalarm halvårligt eller oftere, men kun 15 pct. af de unge husker det. 8 pct. af de unge svarer, at de aldrig tjekker om røgalarmen virker.

If foreslår at få talt med de unge i julen om der eventuelt skal indkøbes sikkerhedsudstyr til boligen.

- Hvis man mangler en lille omsorgsfuld gave til den unge julevært kan en pulverslukker eller en røgalarm være oplagt at medbringe. Både når det gælder røgalarm, brandslukker og brandtæpper er der faktisk flere i den unge aldersgruppe, der overvejer at anskaffe sig udstyr end i befolkningen som helhed, siger Birgitte Ringbæk fra If.

Om Yougov-undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Yougov i perioden 20.-22. november. 1.000 danskere fra 18 år og opefter har deltaget i undersøgelsen.