Fairlån

Unge låner for at shoppe – de veletablerede for at bygge om

De unge, der tager online-lån, låner primært små beløb til shopping og rejser. De etablerede midt i livet låner fem gange så meget. De vil bygge huset om eller købe ny bil, viser analyse fra sammenligningsportal.
De veletablerede låner mest, ofte til at renovere boligen for, viser analyse fra sammenligningsportalen fair-laan.dk. Foto: PR.

Tager man et ”røntgenbillede” af alle danske online-lånere, dukker der helt klare billeder frem af forskellige typer lånere. Lånere med en månedsindkomst på under 5000 kroner er typisk studerende, er i gennemsnit 21 år og låner online til lidt shopping eller for at kunne tage på ferie. De låner i gennemsnit 11.500 kroner. I den anden ende af skalaen finder vi de veletablerede med en månedsindkomst på den gode side af 40.000 kroner. De er 48 år og låner primært for at bygge om eller renovere huset, sekundært for at skifte bilen ud. De låner i gennemsnit noget mere, nemlig 52.500 kroner. Det viser en frisk analyse fra sammenligningsportalen fair-laan.dk.

Tallene er ikke overraskende for os, der arbejder med at rådgive om online lån til daglig, men det er alligevel interessant at se, hvor tydelige forskelle, der er aldersgrupperne imellem, fortæller analytiker og CEO Andreas Linde. Han er ikke overrasket over, at også folk med en årsindtægt på 480.000 kroner låner online.

For mange mennesker i dag er det en stor fordel, at lånet kan klares i ro og mag online derhjemme i stedet for at sidde med hatten i hånden hos bankrådgiveren. Og hvis man har en god lånehistorik og en god betalingsevne, kan man online få meget rimelige tilbud med lave eller ingen gebyrer samt fornuftige renter. Og det er totalt gennemsigtigt. Stoler man ikke på, at tilbuddet fra långiver X er godt nok, kan man jo bare prøve långiver Y. Og man kan hele tiden sammenligne med tilbud fra ens egen bank, siger Andreas Linde.

De 36-årige låner for at flytte

Lånerne i analysen er kun blevet spurgt om, hvad de skal bruge pengene til, ikke andet. Men noget tyder på, at de 36-37-årige måske skal skilles fra deres partner. De låner nemlig oftest for at kunne betale et depositum på en ny bolig, at indfri gæld, betale regninger eller købe en bil. De låner i snit 31.500 kr. De 29-årige låner mest til en bil.

Indkomst, kr/md.

Gns. lån, kr.

Gns. alder

Primær årsag til lån

Sekundær årsag til lån

Shopping

Ferie

10.000-14.999

15.000-19.999

Billån - Brugt bil

Ferie

20.000-24.999

25.000-29.999

30.000-34.999

35.000-39.999

Mere end 40.000

Andreas Linde, CO-CEO, Head of Business
Email: andreas@leadsupply.dk

Billeder

Download
Rejser og shopping hitter mest hos de 21-årige online-lånere, viser frisk analyse fra fair-laan.dk. Foto: PR.
Download
De helt unge låner ofte online for at kunne tage på shopping, fortæller tallene fra fair-laan.dk. Foto: PR.
Download
De 29-årige er dem, der låner mest online til en brugt bil, fortæller fair-laan.dk. Foto: PR.
Download
Tager man et ”røntgenbillede” af alle danske online-lånere, dukker der helt klare billeder frem af forskellige typer lånere, viser analysen fra fairlaan.dk. Foto: PR.

Information om Fairlån

Fairlån
P. Hiort-Lorenzens Vej 2 A, 1.

+45 29 70 45 70https://fair-laan.dk/

Fair-laan.dk er en uafhængig, online sammenligningstjeneste, som ved hjælp af forskellige finansielle kriterier, finder de mest attraktive lån på markedet til sine brugere og deres økonomiske situation. Det er fair-laan.dk’s mål at gøre det så nemt og gennemsigtigt som muligt at optage et lån.  www.fair-laan.dk

Følg pressemeddelelser fra Fairlån

Flere pressemeddelelser fra Fairlån