Unge iværksætterspirer fra Svendborg vandt stor iværksætterkonkurrence

Hydrogen som energiopbevaring, miljøvenlige tandbørster og engangsregnbukser. Iværksætterdrømmene fik frit løb, da 410 elever fra hele landet torsdag den 6. februar var samlet til National Entreprenørskabsmesse i Odense. Men holdet GetUp fra HTX på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier var dog bedre end konkurrenterne, og de løb derfor med førstepræmien og en billet til en stor europæisk messe.

Alle vindere

De innovative ideer boblede frem ved National Entreprenørskabsmesse 2020, hvor alle deltagerne var elever fra ungdomsuddannelser. De hundredvis af entreprenante unge har gennem flere måneder arbejdet på at udvikle en iværksætteride og et forretningskoncept, og til National Entreprenørskabsmesse mødtes de 110 bedste hold fra hele landet.

Der var mange nytænkende ideer, men især temaer som bæredygtighed, energioptimering og trivsel gik igen i mange af de unges ideer - også hos vinderne.

Vinderne blev fire unge mænd fra Svendborg med deres idé GetUp, som har nytænkt, hvordan man via en app-service kan få mere bevægelse ind i hverdagen for folk med stillesiddende arbejde og dermed forebygge livsstilssygdomme.

Vi har allerede lavet appen og regner med den er helt færdigudviklet til juni. Når vi til sommer er færdige med HTX, vil to af os fra gruppen gå fuldtid med det her projekt og oprette et Aps-firma, og de andre vil være med deltid. Det at vinde i dag er fantastisk og en bekræftelse på, at vi gør det rigtige, lød det fra gruppen, da de vandt 1. pladsen og 5000 kroner sponsoreret af Odense Kommune.

Derudover vandt GetUp også en plads på den europæiske entreprenørskabsmesse JA Marketplace, International Student Company eXpo, Innovative Business 2020 i Litauen til april. Her får de unge rig mulighed for at fremvise deres idé og mødes med unge iværksættere og erhvervsfolk fra andre europæiske lande.

Bedste stand: Bubble fra Herningsholm Gymnasium, Cemima fra Næstved Gymnasium og Leathery fra Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier

Til National Entreprenørskabsmesse præsenterede de unge deres innovative produktideer eller prototyper for erfarne erhvervsfolk som vurderede dem på bl.a. ideens potentiale, produktudvikling, markedsføring og økonomi.

National Entreprenørskabsmesse er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab og er en del af entreprenørskabsforløbet Company Programme. Præmierne til de unge iværksættere er sponsoreret af Odense Kommune, og rådmand Jane Jegind holdt også festtale for de unge ved prisoverrækkelsen.

GetUp: Anders Jørgensen, David Rama Petersen, Nicolaj Sjørslev Hansen og Tobias Blaabjerg Karlsen, mobil: 24979424

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, mobil: 31753481

Alle vindere
GetUp

Fonden for Entreprenørskab er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Fonden arbejder for at evnen til at være innovativ skal være et grundelement i alle uddannelser fra folkeskole til ph.d. Innovation og entreprenørskab skal i højere grad integreres i uddannelserne og forankres på uddannelsesinstitutionerne.

Fonden for Entreprenørskab uddeler fondsmidler til udvikling og videreudvikling af undervisning med fokus på innovation og entreprenørskab på alle niveauer af uddannelsessystemet. Fonden udvikler og udgiver også selv undervisningsmateriale, rådgiver om implementering af entreprenørskab i undervisning og er facilitator for samarbejde og netværk om entreprenørskabsundervisning.

Som videncenter arbejder Fonden for Entreprenørskab med at udbrede og videreformidle forskning om entreprenørskab i undervisningen. Gennem undersøgelser og analyser er Fonden for Entreprenørskab også selv med til at generere ny viden om udbredelsen og effekterne af entreprenørskabsundervisning i Danmark.

Maskinmestre vinder DM i Entreprenørskab for studerende27.5.2020 19:23:37 CESTPressemeddelelse

Hvordan kan vi gøre verden bedre? Det gav 20 teams af studerende hvert deres bud på, da de onsdag den 27. maj pitchede deres iværksætterideer online til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende. Tre studerende fra SIMAC i Svendborg med hjælp fra en studerende på SDU løb med sejren for deres udvikling af en særlig gummimanchet, der kan sammenkoble maskiner, helt uden at støv og snavs kommer med.

Skoleelever til landsfinale i entreprenørskab - hvem har den bedste idé?20.5.2020 11:21:04 CESTPressemeddelelse

Selvom de ældste skoleelever først lige er kommet tilbage i skole, har mange af dem haft usædvanligt travlt i hjemmeskolen. For ud over dansk, matematik og naturfag, så har hverdagen også stået på ideudvikling, markedsresearch og pitchtræning for flere end 1600 elever. De er med i entreprenørskabsprogrammet Next Level, og tirsdag den 26. maj mødes de bedste 24 hold online til DM i Entreprenørskab for 7.-10. klasser.

Studerendes innovative ide til ny seksualundervisning vinder første Regionale Mesterskab i Entreprenørskab 202029.4.2020 17:21:22 CESTPressemeddelelse

Der blev pitchet på livet løs, da flere end 100 studerende fra Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden den 29. april mødtes online til de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab. Her trak et internationalt hold af seks studerende fra Københavns Erhvervsakademi KEA sig sejrrigt ud af finalen, hvor i alt ni hold kvalificerede sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende i maj.