PensionDanmarkPensionDanmark

Unge i byggeriet skal lære at forebygge slid – i en lastbil

I næste uge skal elever på byggeuddannelser i Søborg og Rødovre lære, hvordan de kan forebygge nedslidning. Det sker, når den såkaldte ”Tool Truck” lægger vejen forbi erhvervsskoler i de to byer.

Skoledagen vil være noget anderledes i næste uge for kommende murere, tømrere, elektrikere, VVS’ere, malere og struktører, der bliver uddannet i Søborg og Rødovre. For her kommer en del af undervisningen til at foregå i en lastbil, hvor lærerne bliver erstattet med fysioterapeuter og arbejdsmiljøkonsulenter fra byggebranchen.

Det sker, når erhvervsskolerne får besøg af den såkaldte ”Tool Truck” – en lastbil i to etager, hvor eleverne på byggeuddannelserne skal lære at passe på deres krop.

Første stop er på TEC, Søborg, Tobaksvejen 15, onsdag d. 7. 12. Andet stop er NEXT, Rødovre, Tæbyvej 65, torsdag d. 8. 12., hvor rundturen til i alt 30 erhvervsskoler i Danmark slutter.

”Tool Trucken” er åben for presse, elever og arbejdsmiljøkonsulenter fra kl. 9 til undervisningens ophør omkring kl. 14.

Fakta om ”Tool Truck”

PensionDanmark og Byggeriets Arbejdsmiljøbus (Bam-bus) står bag ”Tool Truck”, der ved turens afslutning har besøgt i alt 30 erhvervsskoler i hele landet, som udbyder byggeuddannelser (murer, tømrer, VVS, elektriker, maler og struktør). Målet er at styrke fokusset på forebyggelse blandt eleverne i samarbejde med erhvervsskolerne.

PensionDanmark er pensionsselskab for medarbejdere i byggeriet herunder også lærlinge. Pensionsordningen indeholder også en sundhedsordning, som bl.a. giver adgang til behandling hos f.eks. en fysioterapeut.

Byggeriets Arbejdsmiljøbus (Bam-Bus) er en mobil konsulenttjeneste, som formidler god arbejdsmiljøpraksis til byggepladser, byggevirksomhederne og deres ansatte. Bam-Bus er etableret af Dansk Byggeri og 3F, og har tilslutning fra Dansk Håndværk, Kooperationen, Danske Isoleringsfirmaers Brancheforening, Blik- og Rørarbejderforbundet, Dansk El-Forbund, Dansk Metal, BJMF København og Bygherreforeningen.

Direktør Peter Kirkegaard, Byggeriets Arbejdsmiljøbus, tlf.: 4133 6680.