PensionDanmarkPensionDanmark

Unge i byggeriet skal lære at forebygge slid – i en lastbil

I næste uge skal elever på byggeuddannelser i Næstved og Nykøbing F lære, hvordan de kan forebygge nedslidning. Det sker, når den såkaldte ”Tool Truck” lægger vejen forbi erhvervsskoler i de to byer.

Skoledagen vil være noget anderledes i næste uge for kommende murere, tømrere, elektrikere, VVS’ere, malere og struktører, der bliver uddannet i Næstved og Nykøbing F. For her kommer en del af undervisningen til at foregå i en lastbil, hvor lærerne bliver erstattet med fysioterapeuter og arbejdsmiljøkonsulenter fra byggebranchen.

Det sker, når erhvervsskolerne får besøg af den såkaldte ”Tool Truck” – en lastbil i to etager, hvor eleverne på byggeuddannelserne skal lære at passe på deres krop.

Første stop er EUC Sjælland, Næstved, Jagtvej 2 mandag d. 5. 12. Andet stop er CELF, Nykøbing F, Kringelborg Alle 7, tirsdag d. 6. 12.

”Tool Trucken” er åben for presse, elever og arbejdsmiljøkonsulenter fra kl. 9 til undervisningens ophør omkring kl. 14. ”Tool Trucken” fortsætter senere på ugen til Søborg og Rødovre, hvor rundturen til i alt 30 erhvervsskoler i Danmark slutter.

Fakta om ”Tool Truck”

PensionDanmark og Byggeriets Arbejdsmiljøbus (Bam-bus) står bag ”Tool Truck”, der snart har besøgt i alt 30 erhvervsskoler i hele landet, som udbyder byggeuddannelser (murer, tømrer, VVS, elektriker, maler og struktør). Målet er at styrke fokusset på forebyggelse blandt eleverne i samarbejde med landets erhvervsskoler.

PensionDanmark er pensionsselskab for medarbejdere i byggeriet herunder også lærlinge. Pensionsordningen indeholder også en sundhedsordning, som bl.a. giver adgang til behandling hos f.eks. en fysioterapeut.

Byggeriets Arbejdsmiljøbus (Bam-Bus) er en mobil konsulenttjeneste, som formidler god arbejdsmiljøpraksis til byggepladser, byggevirksomhederne og deres ansatte. Bam-Bus er etableret af Dansk Byggeri og 3F, og har tilslutning fra Dansk Håndværk, Kooperationen, Danske Isoleringsfirmaers Brancheforening, Blik- og Rørarbejderforbundet, Dansk El-Forbund, Dansk Metal, BJMF København og Bygherreforeningen.

Direktør Peter Kirkegaard, Byggeriets Arbejdsmiljøbus, tlf.: 4133 6680.