DI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

Unge chauffører er nu garanteret en læreplads

Unge, der drømmer om at blive lastbilchauffører, er nu garanteret en læreplads. ATL – Transportens Arbejdsgivere garanterer, at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Lige nu har mange vognmandsvirksomheder brug for flere chauffører for at kunne håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfun-det. Samtidig kan vognmændene kigge på de nuværende chauffører og konstatere, at en stor del af dem er over 60 år. Inden for få år vil disse chauffører lægge nøglen til lastbilen og gå på pension.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Vejgodsområdets lærepladsgaranti vil blive rullet ud i den kommende tid. Der vil blive etableret et beredskab, som kan træde til, når der er brug for at skabe kontakt mellem virksomhederne og de kommende lærlinge.

Garantien træder i kraft, hvis eleven, der er ved at tage grundforløbet på chaufføruddan-nelsen, ikke selv har fundet en læreplads en måned før, han eller hun skal i praktik. Se-kretariatet vil i første omgang kontakte de medlemmer af DI/ATL, som er godkendt til at tage lærlinge. Men ATL vil forsøge at få hele branchen med.

- Vi vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverorganisation DTL-A i håb om, at vi kan etablere et samarbejde. Manglen på medarbejdere er hele branchens problem, siger Lars William Wesch.

Hvis lærepladsgarantien skal udløses, er der nogle krav, som eleven skal opfylde. Han eller hun skal have været aktivt søgende efter en læreplads. Eleven skal være motiveret, vise interesse for faget og kunne svare på spørgsmålet ”Hvorfor vil du gerne være godschauffør? ”. Endelig skal eleven være geografisk mobil.

- Vi vil tilstræbe at finde lærepladser, der ligger maksimalt en time væk fra elevens hjem. Men eleven skal være villig til længere rejsetid, hvis det er nødvendigt. Vi vil i hvert enkelt tilfælde afklare med eleven, om vedkommende er parat til at flytte for den rigtige læreplads, siger Lars William Wesch.

Fakta om garantien:

- Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
- Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads. Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
- ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
- ATL vil i første omgang kontakte de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
- ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lære-pladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829