Unge bryder tabuet om psykisk sygdom

Selvmordsforsøg, indlæggelser på den lukkede og selvskade har tidligere præget Saras liv. Hun fortæller sin historie for at hjælpe andre unge med psykisk sygdom. Det gør hun som ambassadør for Ungdommens Røde Kors’ oplysningskampagne #SygtUng.
Sara er ambassadør for Ungdommens Røde Kors' kampagne #SygtUng. Foto: Emil Monty Freddie

Saras ungdom blev ødelagt af dybe depressioner. Så dybe, at hun har forsøgt at begå selvmord og har gjort skade på sig selv. De svulmende ar på hendes underarme vidner om, hvor langt nede hun faktisk har været.

Hun har været indlagt på den lukkede psykiatriske afdeling ad flere omgange. Som 20-årig var hun indlagt i et helt år.

”Det var som at sidde i isolation,” husker Sara, der i dag er 25.

Hun bryder tabuet

Sara er ikke længere indlagt, men er i ambulant behandling. Hun fortæller sin historie for at bryde tabuet om psykisk sygdom blandt unge sammen med Ungdommens Røde Kors i oplysningskampagnen #SygtUng.

”Det skal ikke være skammeligt at sige, at man har det dårligt og har brug for hjælp. Tænk hvis flere gjorde det. Så kunne de få hjælp, inden det var for sent,” siger Sara.

Kampagnen #SygtUng skal oplyse om psykiske udfordringer blandt unge, og samtidig skal den udbrede kendskabet til de frivillige fællesskaber, der findes i Ungdommens Røde Kors’ hospitalscaféer.

Stort problem blandt unge

Børn, der har været indlagt, føler sig markant mere ensomme end deres jævnaldrende, og hver tredje ung med en kronisk sygdom har overvejet selvmord. Samtidig stiger antallet af børn og unge i psykiatrisk behandling i Danmark.

Derfor driver frivillige fra Ungdommens Røde Kors 14 caféer på landets hospitaler og psykiatriske afdelinger, hvor børn og unge, der er indlagt i længere perioder, kan komme og få en pause fra en hverdag fyldt med behandling og medicin og blot være unge mennesker sammen.

Skuespiller hjælper til

Efter sine lange indlæggelser kontaktede Sara Ungdommens Røde Kors for at starte en ungdomscafé på Gentofte Hospitals psykiatriske afdeling, hvor hun i dag er frivillig projektleder.

”Når man er indlagt på psykiatrisk, er man meget afskåret fra virkeligheden. At snakke om serier er mindst lige så vigtigt som at snakke om, hvilken medicin man skal tage,” fortæller Sara.

Man kan sige, at Sara startede den café, hun selv manglede, da hun var indlagt.

”Sådan et tilbud havde gjort en verden til forskel for mig,” siger Sara.

Med i kampagnen er også skuespilleren Alex Høgh Andersen, der står frem med sin fortælling om, hvordan han blev ramt af stress og angst under filmoptagelser til tv-serien Vikings. Det gør han for at støtte op om Ungdommens Røde Kors’ indsats for syge børn og unge.

FAKTA

Få Saras og Alex’ fulde fortælling i en række film og læs mere om kampagnen #SygtUng på www.urk.dk/SygtUng

Foreningen Roskilde Festival støtter Ungdommens Røde Kors’ indsats for at skabe stærke fællesskaber for indlagte unge på landets hospitaler og i psykiatrien.

Kilde: Mental Sundhed, Danske Regioner 2018