Unge boligkøbere i klemme

I kampen om boligkunderne ser Danske BOLIGadvokater stadig flere eksempler på unge boligkøbere, der kommer i klemme, fordi de tror at ejendomsmægleren også er deres rådgiver.

De unge ved ikke at de ikke får rådgivning

Ejendomsmæglere over hele landet arbejder ihærdigt på at overtage berigtigelsen (godkendelsen) af bolighandlen, og det skrives derfor ind i flere og flere købsaftaler. Konsekvenserne kan være fatale, fordi det desværre får især de unge førstegangskøbere til at tro, at ejendomsmægleren også deres mand og varetager deres interesser i en bolighandel.

”Ejendomsmægleren ville gerne berigtige handlen, derfor troede vi at mægleren også var vores rådigiver og at alt var i orden”, sådan lyder forklaringen ofte fra købere der er kommet i klemme og henvender sig til Danske BOLIGadvokater for at få hjælp, efter at skaden er sket.

Men lovgivningen er tydelig på det punkt. Ejendomsmægleren skal og må udelukkende varetage sælgers interesser og må ikke rådgive køber i samme sag

”Første gangskøberne tror i mange tilfælde, at de kun har behov for hjælp til skødeskrivning og derfor søger de ikke den afgørende køberrådgivning hos en uvildig advokat” siger medlem af Danske BOLIGadvokater Uffe Thorlacius fra Advodan Lyngby.

Ejendomsmægleren skal naturligvis gøre alt for, at sælger får den bedste pris og det hurtigste salg, men det betyder også at mægleren viser ejendommen fra sin bedste side og ikke sætter spot på de mere uheldige sider ved ejendommen eller begrænsninger i anvendelse af ejendommen. Det bliver et problem for købere der aldrig har handlet bolig tidligere, og tror at ejendomsmægleren også er deres mand. Og det er berigtigelsen af handlen som får dem til at tro det.

De unge ved ikke at de ikke får rådgivning

Bestyrelsesmedlem i Danske BOLIGadvokater, Jacob Jansson Christensen, mener det er meget uheldigt at de unge købere ikke beskyttes bedre mod misforståelsen om, at ejendomsmægleren kan klare det hele, også at være rådgiver for køber. ”Ejendomsmægleren er udelukkende sælgers mand, og må ikke rådgive køber i samme handel. Det er vigtigt at slå fast,” siger Jacob Jansson Christensen.

Han peger i særlig grad på to forhold i kampen om berigtigelsen, der er stærkt bekymrende og som går ud over forbrugersikkerheden:

• Køberne tror de får rådgivning og fravælger derfor egen rådgiver, dermed får ejendomsmæglerne alt for let spil og køberne får ikke tilstrækkelig kompetent rådgivning
  • Ejendomsmægleren kan berigtige handlen før alle købers ønsker er opfyldt, hvilket i værste fald tvinger køber til at lægge sag an mod sælger for at få opfyldet alle punkter i købsaftalen

”Som lovgivningen er på nuværende tidspunkt, sikre køber sig bedst ved at indsætte et advokatforbehold i købsaftalen og samtidig sikre sig, at det er købers rådgiver som berigtiger handlen”, forklare Jacob Jansson Christensen.

Ordlyden i et advokatforbehold bør som minimum være ”Købers underskrift på denne købsaftale er betinget af, at købers advokat kan godkende købsaftalen i dens helhed. Godkendelse skal være meddelt sælgers ejendomsmægler senest 5 hverdag efter at begge parter har underskrevet købsaftalen. ”

Mere om advokatforbehold, tjekliste til boligkøber kan gratis downloades og findes på danskeboligadvokater.dk

Yderligere info

Jacob Jansson Christensen

Om os

Danske BOLIGadvokater er en landsdækkende forening med ca. 150 advokater, der alle besidder et højt fagligt niveau inden for boligrådgivning. Et fagligt niveau, som bl.a. sikres gennem løbende efteruddannelse og kontrol. Foreningens medlemmer har fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet.

En BOLIGadvokat er fuldstændig uafhængig. Når en BOLIGadvokat rådgiver om lån, finansiering, forsikring eller lignende, må han/hun ikke hverken direkte eller indirekte have en økonomisk interesse i resultatet af rådgivningen.

En BOLIGadvokat må naturligvis altid kun rådgive den ene part i en handel, da køber og sælger som udgangspunkt har forskellige interesser.

Medlemmerne af foreningen har forpligtet sig til at anvende foreningens koncepter for henholdsvis køberrådgivning og sælgerrådgivning.

Herudover stilles der krav til medlemmerne om kursusdeltagelse, og alle medlemmer er forpligtet til at modtage besøg af en auditor, som skal kontrollere at medlemmerne lever op til deres forpligtelser.

Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag omkring 150 medlemmer fordelt over hele landet.