Ungdommens Røde Kors søger frivillige på Lolland og Falster

Danmarks største humanitære ungdomsorganisation vil styrke ungdomsmiljøerne på Lolland og Falster. Endnu flere børn og unge skal have adgang til stærke fællesskaber og sociale aktiviteter, lyder det fra Ungdommens Røde Kors, som pt. søger frivillige i Nykøbing Falster, Sakskøbing, Nakskov og Stubbekøbing. Ungdommens Røde Kors har kickstartet en landsdækkende frivilligindsamling, hvor organisationen samlet søger 544 frivillige i 35 byer.
Unge frivillige i Ungdommens Røde Kors. Foto: Charlotte Quitzau

I en tid hvor flere og flere danske unge får problemer med ensomhed og dårligt selvværd, er der et stort behov for flere sociale indsatser, der tilbyder gode relationer og positive fællesskaber. Derfor har Ungdommens Røde Kors kickstartet en anderledes indsamling – hvor organisationen søger unge, der vil ”donere” sig selv som frivillig.

Formand for Ungdommens Røde Kors, Troels Boldt Rømer:
”Det betyder uendelig meget for børn og unge, at de møder en frivillig på nogenlunde samme alder, som er der af ren og skær lyst. Og effekten for den frivillige er lige så stor! I URK oplever vi en kæmpe interesse fra unge, der gerne vil gøre en forskel – og der er brug for dem. For mange unge mangler stærke fællesskaber– og det kan få alvorlige konsekvenser.”

Madklubber, aktivitetshuse og mentorordninger
Netop behovet for fællesskaber er afsættet for frivilligindsamlingen, hvor Ungdommens Røde Kors lige nu søger unge frivillige på bl.a. Lolland og Falster til en bred vifte af aktiviteter for børn og unge. Det drejer sig om alt fra madklubber til mentorordninger, aktivitetshuse for unge og lokalt bestyrelsesarbejde.

Store ambitioner i Stubbekøbing
I Ungdommens Røde Kors er det de unge frivillige, der driver og styrker de lokale indsatser. Pt. har organisationen over 30 aktive lokalafdelinger – en af dem ligger i Stubbekøbing, hvor 25-årige Simon Hampe er formand og husleder for det lokale aktivitetshus for børn og unge, Stubbekøbing Fællesværk. Her kan områdets børn komme forbi to gange om ugen til madklub, hygge, snak og brætspil.

Lokalformand i Stubbekøbing, 25-årige Simon Hampe, om behovet for nye frivillige:
”Vi er stolte over, hvad vores lokale aktiviteter gør for områdets børn og unge. For eksempel har Stubbekøbing Fællesværk været med til at skabe mange nye venskaber på tværs af aldersgrupper og baggrunde. Vi vil utrolig gerne fortsatte med at lave endnu flere tilbud, men vi har brug for flere frivillige, hvis det skal lykkes.

Her søger Ungdommens Røde Kors frivillige på Lolland og Falster

Her søger Ungdommens Røde Kors frivillige i hele landet:

• Nordjylland: Frederikshavn, Aalborg, Ranum, Aars
  • Midtjylland: Holstebro, Herning, Aarhus; Horsens
  • Sydjylland: Esbjerg, Fredericia, Tønder
  • Fyn: Nordfyn, Årslev, Langeskov, Vester Hæsinge, Odense, Faaborg, Nyborg, Svendborg, Ærø
  • Sjælland og Øerne: Holbæk, Helsingør, Frederiksværk, Roskilde, Slagelse, Dianalund, Vordingborg, Nykøbing Falster, Sakskøbing, Stubbekøbing, Nakskov
  • Storkøbenhavn og Bornholm: København, Kastrup, Lyngby, Gentofte, Rønne

Fakta om Frivilligindsamlingen

I marts søger Ungdommens Røde Kors 544 nye frivillige i 35 forskellige byer.
Der søges frivillige til aktiviteter for og med børn og unge som fx madklubber, lektiecaféer, mentorordninger og lokalt bestyrelsesarbejde – herunder er der et stort behov for frivillige, som vil opstarte nye tilbud for lokale børn og unge.

Læs mere på www.urk.dk/frivilligindsamling

For yderligere info, interview mv., kontakt:
Kommunikationskonsulent Anne Splittorff / anne.s@urk.dk / tlf.: 2636 5775

Unge frivillige i Ungdommens Røde Kors. Foto: Charlotte Quitzau

Om Ungdommens Røde Kors

URK har over 300 aktiviteter drevet af unge frivillige fordelt på 100 postnumre i Danmark. Aktiviteterne spænder fra ferielejre, klubaktiviteter, lektiecaféer og rådgivningstjenester til aktiviteter på krisecentre, hospitaler, psykiatriske afdelinger og i fængsler
URK har frivilligdrevne lokalafdelinger i mere end 30 danske byer
Ungdommens Røde Kors engagerer hvert år unge over hele verden i socialt arbejde – fx i Grønland, Malawi og Ukraine.
URK engagerer flere end 20.000 børn og unge, heraf cirka 5.000 frivillige. Hertil kommer mere end 13.000 medlemmer og støtter.
URKs arbejder for at styrke børn og unges selvværd og sociale relationer gennem aktiviteter drevet af unge frivillige.