Ungdommens Røde Kors fylder 100 år og præsenterer to nye ambassadører

Danmarks største humanitære ungdomsorganisation har 100-års fødselsdag. Det bliver fejret med events i løbet af hele 2023, og for at kickstarte 100-året præsenterer organisationen Kelly Louise Killjoy og Rasmus Munk som nye ambassadører.
Ungdommens Røde Kors fejrer 100-års fødselsdag i hele 2023. FOTO: Esben Buchhave

Igennem 100 år er unge gået med i Ungdommens Røde Kors for at hjælpe andre børn og unge i udsatte livssituationer. Helt frivilligt og af ren medmenneskelighed. Det vil vi fejre! Ikke kun én dag, men med events og tiltag hver måned i hele 2023.

Vi glæder os blandt andet til…

• 100 børn og unge fra vores sociale aktiviteter kan se frem til en unik oplevelse i efteråret, hvor Astralis inviterer til stort gaming-event med overraskelser i deres store gaming-center, Astralis Nexus.

• På selve fødselsdagen, den 4. juni, holder vi fest med vores deltagere, frivillige og samarbejdspartnere for at fejre unges stærke engagement gennem 100 år.

• I løbet af året planlægger vi at afholde fire Youth Leadership Academies for unge, frivillige humanitære frontløbere i hele verden. Disse akademier skal være med til at styrke unges internationale engagement og bliver efter planen afholdt i Danmark, Europa/Asien, Mellemøsten og Afrika.

• Og meget mere...

Jonas Wiederholt Larsen, der er landsforperson i Ungdommens Røde Kors, ser frem til 100-året:

Til vores 100-års fødselsdag fejrer vi alle dem, der er med i Ungdommens Røde Kors. Alle børn og unge på vores aktiviteter. Alle de frivillige, som gennem tiderne, har fået det hele til at hænge sammen. Og alle de gode samarbejdspartnere, der har hjulpet os på vej. Vi fejrer alle dem, der tidligere har været med og stadig har ”URK” i hjertet. Og så vil vi invitere endnu flere med ind i vores fællesskaber," siger han.

To nye ambassadører
Vi er stolte af at præsentere to nye ambassadører for Ungdommens Røde Kors i anledning af vores 100-års fødselsdag.

• Kelly Louise Killjoy er et kæmpe hit blandt børn og unge med over en million følgere på TikTok og Instagram. Her formidler hun fun facts og sjove fordomme om de nordiske lande.

”Jeg har selv haft svært ved at finde voksne mennesker at spejle mig i – især som ung. Derfor har jeg valgt at være ambassadør for Ungdommens Røde Kors, hvor jeg blandt andet kan hjælpe med at skabe kontakt til nye frivillige,” siger Kelly Louise Killjoy.

”Jeg håber på at kunne bidrage med en håndsrækning til børn og unge i øjenhøjde og forhåbentligt være et forbillede for netop dem, der søger alternative veje.”

• Rasmus Munk er kendt som kok og medejer af den verdensberømte restaurant Alchemist. Tidligere har han bidraget til vores årlige juletræsauktion, ligesom han har forkælet børnene på vores ferielejre med gourmetmad, og vi ser frem til at udvide samarbejdet.

”Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel. Det gør vi også i restauranten, hvor vi gerne vil sætte fokus på ting, der er vigtige. Jeg har tidligere lavet projekter sammen med Ungdommens Røde Kors på Ferielejr, hvor jeg kan se, der er nogle børn og unge, som har brug for det,” siger Rasmus Munk.

De to nye ambassadører slutter sig til skuespilleren Alex Høgh Andersen, der har været ambassadør for Ungdommens Røde Kors i en årrække.

Gaming med Astralis
Ét af de events, vi ser særligt frem til i efteråret 2023, er gaming-eventet i Astralis Nexus, hvor 100 børn fra vores sociale aktiviteter får en oplevelse ud over det sædvanlige, når de samles i Astralis’ store gaming-center. Her bliver der mulighed for at spille på professionelle gaming-stationer og hygge, mens Astralis lover en helt speciel overraskelse på dagen.

”Gaming er for alle på tværs af traditionelle skel, og vi ved, gaming også kan være et samlingspunkt og et fællesskab for unge, der igennem perioder af deres liv har måtte kæmpe ekstra hårdt for tingene,” siger Kasper Hvidt, der er sportsdirektør for Astralis.

”Gennem gaming kan du indgå i en anden form for socialt fællesskab, og gaming kan give selvtillid både socialt og gennem succesoplevelser. Det kan give dig mod på også at træde ind i andre fællesskaber, der ikke kun er online."

Eskil Meinhardt Hansen
Presse- og kommunikationskonsulent
Hejrevej 30, 2. sal // 2400 København NV
+ 45 41 88 28 18 // eskil@urk.dk // www.urk.dk