Ung virksomhed høster DI-pris for unik lærlingeindsats

For knap syv år siden startede 29 årige Morten Gade virksomheden Dansk Maskindustri A/S i Aalborg Øst. Dengang var der kun Morten og hans mor Annette på deltid. I dag er der 35 medarbejdere hos virksomheden, hvoraf 10 er lærlinge. Dansk Maskinindustris omfattende lærlingeprogram har nu udløst DI Aalborgs PraktikPladsPris 2020.

Dansk Maskinindustri har knækket koden til, hvordan man tiltrækker og uddanner lærlinge. Med et massivt fokus på uddannelse og opkvalificering, har virksomheden skabt fundamentet udvikling og vækst. Derfor modtog virksomheden DI Aalborgs PraktikPladsPris 2020 torsdag den 22. oktober ved et arrangement for medarbejdere og familie i virksomhedens produktionshal i Aalborg Øst. Prisen blev overrakt af borgmester Thomas Kastrup-Larsen og formand for DI Aalborg, Peter Rindebæk.

- Mange virksomheder gør det rigtig godt på lærlingeområdet. Men det er altså ikke hver dag, vi ser virksomheder, hvor lærlingeprogrammet er så integreret i virksomhedens forretningsmodel. Det er tydeligt, at man tænker langsigtet hos Dansk Maskinindustri, og at deres lærlinge er en vigtig del af den fremtid, siger Peter Rindebæk, viceadministrerende direktør i Bladt Industries og formand for DI Aalborg.

Lærlinge har været en del af opskriften helt fra starten. Allerede da de kun var to medarbejdere hos Dansk Maskindustri, blev den første lærling ansat. Siden har det udviklet sig til det, som virksomheden selv kalder en intern skole. Det fungerer som en rotationsordning, hvor alle lærlinge kommer omkring de centrale områder på virksomheden. De følges ad i grupper og bliver lært op i eksempelvis programmering, opsætning og maskinstyring.

Den konstante og løbende oplæring i forskellige dele af produktionen gør også, at en nyansat svend altid kan træde ind i et givent område – det kunne være styring af komplicerede maskiner – og så følge oplæringen sammen med de lærlinge, der er i gang med det område.

- Vi har lavet et system, så vi løbende er i gang med at oplære vores folk på tværs af lærlinge og svende. Her lærer de også at tage ansvar og at samarbejde. Og så skal der være mulighed for, at de kan bruge mest tid på det, som de synes er sjovest. Det er sådan, de lærer mest og lærer bedst, siger adm. direktør Morten Gade.

- Hvis de gør det godt her hos os, så får de alle sammen tilbud om at blive her. Vi vil også meget gerne have, at de kommer ud og prøver noget andet. Så kan det jo være, de vender tilbage hertil en gang. Vi bliver forhåbentlig ved med at vokse, så vi bliver også ved med at have brug for flere dygtige folk, siger Morten Gade.

- Den her pris betyder særligt meget for mig og for os, fordi det er en af vores egne lærlinge, der har indstillet os. Jeg anede simpelthen ikke, at vi var i spil til prisen. Når vores egne lærlinge synes vi fortjener at blive årets praktikplads, så må vi jo gøre et eller andet rigtigt. Det er jeg faktisk rigtig stolt af, siger Morten Gade.

Fakta om DI’s PraktikPladsPris

DI Aalborg uddeler i 2020 en pris til den virksomhed, der gør en helt særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Vinderen findes blandt DI’s ca. 1.000 medlemsvirksomheder i Jammerbugt-, Mariagerfjord-, Rebild-, Vesthimmerlands- og Aalborg Kommune, som alle har haft mulighed for at indstille sig selv eller andre til prisen.

Kontakt: Chefkonsulent Henrik Marcher Larsen, mail: heml@di.dk eller tlf. 4015 8858

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk