Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.
Gry Pedersen står bag Pakkeriet Hadsund, som på tre måneder er gået fra 0 til 12 ansatte.

Gry Pedersen er en studerende med en stor passion. Hun vil hjælpe samfundets svageste, og har derfor startet den socialøkonomiske virksomhed Pakkeriet Hadsund, som pakker varer manuelt, der ikke kan pakkes af maskiner. Her har hun i dag 12 ansatte, som er i forskellige former for fleksjob, skånejob, arbejdsprøvning og afklaring.

Gry Pedersen er ikke den typiske iværksætter. Hun er kvinde, 26 år, ordblind, har kronisk gigt, fik første barn som 18-årig og er i dag studerende på EA Dania i Randers. Men passion og ambitioner har hun rigeligt af, og hun vil bevise at man kan være iværksætter, ændre verden og samtidig gøre noget godt for andre mennesker.

"Jeg var i praktik i en anden virksomhed, da det gik op for mig, at det var ikke nok for mig at have succes igennem mit erhverv. Jeg skulle have noget med mennesker at gøre. Det har altid givet noget personligt til mig, og derfor var jeg nødt til at få kombineret mit arbejde med at gøre noget for andre mennesker. Min passion er menneskerne! Jeg elsker de her mennesker, og de giver også mig så meget. Det er fedt at gå på arbejde hver dag", siger en bevæget Gry Pedersen, da hun torsdag vandt DM i Entreprenørskab for studerende.

Grys ide og virksomhed var så gennemarbejdet, velresearchet, innovativ og godt pitchet overfor dommerne, at hun på trods af hård konkurrence kunne løfte trofæet og kalde sig Danmarksmester.

Pakkeriet Hadsund vandt først deres kategori Social entrepreneurship og 25.000 kr., og med den samlede sejr fulgte yderligere 25.000 kr. sponsoreret af Entercard. Derudover skal de Gry Pedersen nu også repræsentere Danmark til JA Europe Enterprise Challenge 2021, som er Europamesterskabet i entreprenørskab, der bliver afholdt i midten af juli. Og med vinderchecken fulgte også en invitation til EY’s Entrepreneur of the Year-event og en invitation til at være med i Danish Startup Groups podcast.

Iværksætterideerne spires på studiet

Dansk Erhverv og Børsen lagde rammer til DM, hvor alle deltagerne fysisk pitchede for dommerne, mens hele arrangementet blev livestreamet, så alle andre kunne se med live i løbet af dagen.

I alt havde 14 hold af studerende kvalificeret sig til Danmarksmesterskabet, og hvor deres idé skulle stå prøven overfor et dommerpanel af erfarne erhvervsfolk og iværksættere. De studerende dystede de i fire kategorier: Greentech, Serviceinnovation, Lifetech og Social entrepreneurship, og konkurrencen var hård.

Alle deltagerne til DM har været med i uddannelses- og entreprenørskabsprogrammet Start Up Programme, som er for studerende på korte og mellemlange videregående uddannelser. Igennem undervisningen lærer de at tænke og arbejde entreprenørielt, og de prøver helt konkret kræfter med at være iværksætter.

Hæder til Nordjylland for at fremme diversitet

I år blev Diversitetsprisen for første gang uddelt som en del af arrangementet. Prisen går til en uddannelsesinstitution, der aktivt arbejder for at styrke diversitet indenfor entreprenørskabsundervisningen på institutionen. Diversitetsprisen hylder indsatser for og fokus på diversitet og kvindeligt entreprenørskab, og der lægges vægt på innovation, volumen (antal kvindelige studerende på entreprenørskabsuddannelser) og inspirerende tiltag.

Diversitetsprisen 2021 gik til Professionshøjskolen UCN, som målrettet arbejder med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter, og dermed også aktivt fremmer kvindeligt entreprenørskab.

Prisen blev modtaget af Rektor Lene Augusta Jørgensen, som også havde to hold af kvindelige studerende med til DM.

Fonden for Entreprenørskab står bag Start Up Programme og arrangerer DM i Entreprenørskab sammen med Dansk Erhverv. Danmarksmesterskabet støttes også af Entercard, Bloomberg, Tønder Energi- og Miljøfond og Bristol Myers Squibb, som hver står bag en af priserne på dagen. Danmarksmesterskabet blev afholdt i Børssalen hos Dansk Erhverv den 27. maj 2021.

Alle vindere på dagen:

Samlede vinder af DM 2021: Pakkeriet Hadsund fra Erhvervsakademi Dania

Greentech: SwapCUP fra Erhvervsakademi Aarhus

Serviceinnovation: Reddy.dk fra University College Lillebælt

Lifetech: ReLift fra VIA University College

Social entrepreneurship: Pakkeriet Hadsund fra Erhvervsakademi Dania

Diversitetsprisen 2021: Professionshøjskolen UCN

Årets underviser i Start Up Programme: Gitte Buje fra Erhvervsakademi Aarhus

Pakkeriet Hadsund: Gry Pedersen, tlf: 26 29 75 38

Berit Bader Lemming, pressekonsulent i Fonden for Entreprenørskab, 31 75 34 81 eller berit@ffefonden.dk

En stolt Gry Pedsersen vinder DM i Entreprenørskab for studerende 2021.
Rektor Lene Augusta Jørgensen modtager Diversitetsprisen 2021 for UCN's arbejde for at fremme diversitet i entreprenørskab og iværksætteri

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.