Ung kræft i Aalborg har succes med særlig digital indsats under corona

Normalt mødes Ung kræfts grupper hver måned, men det fik coronavirus sat en stopper for. Og hvad gør man så? I Ung kræfts gruppe i Aalborg inviterer de til digitale spilleaftener og sender billeder til hinanden fra både hospitalssengen og spisebordet.

Hvert år får 1.400 unge i alderen 15-39 år konstateret kræft i Danmark. En af dem er 19-årige Sofie Strøm Møller, som har haft burkitt lymfom – en særlig form for lymfekræft.

Siden efteråret 2019 har Sofie Strøm Møller gået i Ung kræfts gruppe i Aalborg. Det er hendes frirum, hvor hun kan tale om alt. Faktisk er hun så glad for fællesskabet, at hun kører hele vejen fra sin hjemby Thisted til Aalborg. En tur på halvanden time hver vej.

- Vi mødes på baggrund af noget virkelig trist, men alligevel går jeg altid glad hjem. Vi kan snakke om alt, vi griner og hygger. Hvis jeg ikke havde haft kræft, ville jeg aldrig have fået de her fantastiske venner. Jeg kalder dem for min Ung kræft-familie, fortæller Sofie Strøm Møller.

Alle Ung kræfts grupper har en-tre frivillige i spidsen, som er unge tidligere kræftpatienter. Nu bruger de en del af deres fritid på at gøre en forskel for unge med kræft.

'Hæng ud'-aften over nettet

I Aalborg er 28-årige Monica Falck Christiansen gruppeleder. Da corona lukkede samfundet - og samtalegruppen - ned, gik hun i hurtig tænkeboks sammen med de to frivillige, der driver gruppen. Det stod klart for dem, at de måtte gøre noget.

Og i april inviterede de tre frivillige så til digital 'hæng ud' med snak og quiz. Medlemmer, som havde lyst, kunne deltage via deres telefon eller computer, og da klokken slog 18, blev der budt velkommen. De fleste havde også sørget for at gøre det ekstra hyggeligt med slik, chips og sodavand.

- Det føles da lidt mærkeligt at tale om et så alvorligt emne som kræft, når man ikke kan give et fysisk kram, men det gik faktisk super godt. Vi talte om kræft og grinede også en masse – ligesom vi plejer, siger Monica Falck Christiansen og fortæller, at de gentager succesen 25. maj, hvor de inviterer til endnu en digital spilleaften.

Sofie Strøm Møller var også med og på trods af lidt tekniske problemer, var aftenen et hit:

- Vi quizzede og lærte hinanden bedre at kende. Det var virkelig sjovt og fedt med sådan et initiativ, så vi stadig kan holde kontakten. Jeg skal helt sikkert med næste gang, siger hun.

Billeder af aftensmaden - og fra sygehuset

Gruppen i Aalborg har det seneste års tid haft en profil på det sociale medie Snapchat. Her deler de billeder og giver hinanden en kort opdatering på, hvad de laver, og hvordan de har det. I coronatiden har der være ekstra mange delinger.

Nogle deler et billede af deres aftensmad. Andre sender et billede fra hospitalssengen. Flere medlemmer har haft en puslespil-maraton kørende, hvor de hver dag viser, hvor langt de er kommet med deres puslespil på 1.000 brikker.

- Det kan lyde fjollet, at et billede af folks aftensmad eller et puslespil kan gøre en forskel, men det kan det. Jeg tror, medlemmerne får en mere personlig relation og kommer tættere på hinanden, fordi det netop er små hverdagsglimt, der bliver delt, siger Monica Falck Christiansen og tilføjer:

- De medlemmer, som er indlagt eller er til kontrol, deler også billeder. Nogle sender et foto, hvor de fortæller, at de er bekymrede. Reaktionen fra de andre kommer med det samme i form af virtuelle kram og søde ord.

Hun savner at se de andre i gruppen og glæder sig til, de igen kan mødes i 'virkeligheden.'

- Ind til da fortsætter vi med at holde gang i både Facebookgruppen, Snapchat og vores digitale spilleaften, så vi stadig kan være sammen bare hver for sig, erklærer hun.

----------------------------------------------------------------------------------

Om Ung kræft

• Ung kræft har 11 grupper for unge, som har eller har haft kræft, i alderen 15-39 år
  • Derudover har netværket en gruppe for unge pårørende og efterladte til unge kræftpatienter
  • Grupperne mødes hver især én gang om måneden. Nogle gange laver de mad sammen og spiller. Andre gange står den på flødebollekursus, sommerfest eller foredrag
  • Ung kræfts grupper er blevet til takket være danskernes mangeårige støtte til kræftsagen. Kun tre procent af Kræftens Bekæmpelses indtægter stammer fra det offentlige.

Iben Bøgh Nielsen, Ung kræft, tlf. 28 99 01 14, mail: ibenbn@cancer.dk