Undvik skador på skidsemestern - börja träningen nu

En vecka i pisterna tär på en otränad kropp. Många skidskador kan undvikas med målinriktad träning under månaderna fram till skidsemestern. Ska du åka på skidsemester i februari är det nu du ska börja träna.

Skidsemestern är en populär form av semester - men den är också riskabel. Skadestatistiken hos SOS Internationals larmcentral för reseassistans visar att skidsemestern normalt är årets mest riskabla.

Det kan vara svårt att helt undvika skador när man åker skidor. Särskilt om man inte är så erfaren. Många skador kan dock förebyggas med målinriktad träning, berättar fysioterapeut och tidigare skidinstruktör, Oscar Lundström från SOS International:

- Under skidsemestern är du mycket mer aktiv än du antagligen är till vardags. Så om du vill undvika skador på grund av överbelastning och trötthet är det bra att förbereda din kropp.

Oscar Lundström rekommenderar att man börjar sin målinriktade träning tre till fyra månader före skidsemestern och det krävs både styrketräning och konditionsträning för att klara daglig skidåkning.

- Risken för skador ökar om du inte är tränad. Samtidigt ökar risken för skador när man är trött, så det är en god idé att vara i god form säger Oscar Lundström.

Oscar Lundström rekommenderar konditionsträning som exempelvis löpning eller cykling tre gånger i veckan. När det gäller styrketräning rekommenderar den tidigare erfarna skidinstruktören dessa fem övningar, som alla kan genomföras där hemma:

• Knäböj
  • Jägarvila
  • Skidskohopp
  • Plankan
  • Bålrotation

Känner du inte till alla övningarna kan du till exempel söka efter dem på Youtube och se hur de ska utföras.

Kom ihåg detta när du åker skidor

Många frestas att utnyttja skidsemestern maximalt och åka skidor många timmar i sträck varje dag när de är borta. Men om man vill undvika skador är det också viktigt att komma ihåg att göra pauser och låta kroppen ta igen sig.

Oscar Lundström ger dessa goda råd:

• Övervärdera inte din egen förmåga
  • Välj ett skidområde som passar för din nivå
  • Gör pauser när du är trött
  • Se till att fylla på energidepåerna
  • Ta en skidlektion
  • Ta hänsyn till andra i pisterna
  • Kombinera aldrig alkohol och skidåkning

Så här gick det under skidsäsongen 2019-2020:
(Säsongen 2020-2021 är överhoppad p.g.a. COVID-19)

Nästan 900 svenskar kontaktade SOS Internationals larmcentral under perioden december, januari och februari, på grund av skador under skidsemestern.

Österrike och Italien var de två länder där flest svenskar skadade sig- totalt hade de två länderna fler än 60% av det totala antalet skador. Och det var knän och underben som skadades mest, med knappt 40% av det totala antalet skador. Därefter följde vrister och axlar med 20% respektive 14%.

Knappt 30% av alla skador skedde under vecka 8, som är den vecka på året då flest svenskar skadar sig på skidor. Vecka 7 var också händelserik, med lite över 17% av det totala antalet skador under perioden vecka 50 2019 tom vecka 9 2020.

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar. SOS International garanterar värdekedjan på uppdrag av sina kunder genom att vara en pålitlig samarbetspartner som strävar efter att erbjuda slutanvändaren bästa möjliga upplevelse, samtidigt som kundens totalkostnader hålls på en så låg nivå som möjligt. För att leva upp till rollen som pålitlig partner är kvalitet och samarbete viktiga parametrar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1000 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 13 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.