TEKNIQ Installationsbranchen

Undgå vandskader i sommervarmen

Det er ikke kun dyr og mennesker, der lider i varmen. Også vandrør er i fare for at blive utætte på grund af den varme tørre jord. Det kan koste dyrt, så boligejere med ældre huse bør være opmærksomme i varmen, lyder det fra brancheorganisationen TEKNIQ.

Hvis du bor i et hus med ældre installationer, er der god grund til at holde ekstra godt øje med dit vandforbrug i disse varme dage. På grund af den meget varme sommer, er der nemlig risiko for, at stikledninger, som er vandforsyningen ind til huset, knækker på grund af varmen.

”Støbejern er lidt ligesom glas. Hvis du har gamle vandinstallationer, der er udført i støbejern, kan du risikere, at vandrørene knækker. Jorden omkring vandrørene bliver nemlig meget tør og hård som sten, og lægger et stort pres på vandrørene.,” siger Birger T. Christiansen, teknisk konsulent i brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installatører.

Han understreger, at det kun er et problem de steder, hvor stikledninger er gamle og er af støbejern. Nyere installationer er lavet af plast, og plast kan udvide sig og tilpasse sig bevægelser i jorden. Derfor behøver du kun være særlig opmærksom, hvis installationerne er lavet af støbejern.

Tjek dit vandforbrug

Vandskader er dyre, og medfører store følgeskader i huset, hvis de ikke opdages hurtigt.

”Hvis du gerne selv vil undersøge, om dine vandrør er sprunget på grund af varmen, kan du tjekke ved at se, om vandmåleren kører rundt, selvom du har lukket for alle haner. Hvis den lille viser kører rundt, er det tegn på, at der er en lækage i et rør. Hvis du er det mindste i tvivl, bør du kontakte en autoriseret vvs-installatør, da det hurtigt kan blive en dyr omgang, hvis der er hul på vandrøret,” siger Birger T. Christiansen.

Hvis vandmåleren står stille, og der bliver vådt i eller ved huset alligevel, kan det være stikledningen uden for huset, der er knækket. Hvis det er tilfældet, så vil det typisk være vandforsyningen, som skal dække det tabte vand, men boligejeren selv, der er ansvarlig for skaden.

Faktaboks

Du skal være opmærksom på, om dit vandforbrug stiger, hvis:

• Du har ældre installationer, der er lavet af støbejern.
  • Du har indbyggede vandrør, der er skjult i vægge og gulve, hvor en lækage kan være svær at se.
  • Dine vandrør ikke er isolerede. Det gælder også for ældre huse, selvom de er helårsbeboede, især hvis rørene er placeret i uisolerede loftsrum eller skunke. En huskeregel er, at alle vandrør, der ligger uden for den isolerede del af boligen (klimaskærmen), er i risiko for at sprænge primært om vinteren på grund af frost.

Kilde: TEKNIQ Installationsbranchen

Birger T. Christiansen, teknisk konsulent, TEKNIQ – mobil: 23 33 91 28 / btc@tekniq.dk

Information om TEKNIQ Installationsbranchen

TEKNIQ Installationsbranchen

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 45.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 50 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installationsbranchen

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installationsbranchen