MinTandtekniker

Undgå unødige klinikbesøg med fleksible tandteknikere og tandlæger

Danskerne kan se frem til at køre mange kilometer af flere omgange for at komme til tandlægen. Fleksible tandteknikere og tandlæger kan afhjælpe problemet.
Danskerne er blevet bedre til at holde tænderne sunde og raske. Desværre følges det stigende fokus på tandsundhed ikke med antallet af uddannede tandlæger og -teknikere. Foto: PR.

Danskerne er blevet bedre til at holde tænderne sunde og raske. Desværre følges det stigende fokus på tandsundhed ikke med antallet af uddannede tandlæger og -teknikere. Det er en bekymrende udvikling, mener Mads Eriksen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv. Han frygter, hvilke konsekvenser det kan få på sigt.

– Vi ser, at antallet af tandlæger er faldende, og dem, som så bliver uddannet, bliver i uddannelsesbyerne. Det kan betyde, at flere skal køre længere og måske også til flere forskellige kliniker for at få de nødvendige behandlinger hos tandlægen, hvilket i værste fald kan afholde folk fra helt at tage af sted, fortæller Mads Eriksen.

Opfordrer til samarbejde i branchen

Manglen på uddannede fagfolk betyder også, at der vil være færre tandlæger og -teknikere til rådighed, hvilket kan forværre situationen yderligere. Det har fået tandtekniker René la Cour, der er indehaver af MinTandtekniker i Aarhus, til en dag om ugen at udføre sine behandlinger hos Aarhus Tandcenter. Ved at samarbejde kan effektiviteten og kvaliteten af behandlingerne forbedres, så både patienterne og behandlerne får gavn af det, mener René la Cour.

–Patienter med mere omfangsrige behandlinger kan risikere at skulle køre til flere forskellige behandlere eller klinikker for at få behandling, hvilket i værste tilfælde kan medføre, at de i stedet får udført en behandling på en klinik, hvor der ikke nødvendigvis er de rette specialkompetencer til rådighed, siger René la Cour, der har et forslag til resten af branchen:

– Hvis vi kan samarbejde klinikkerne imellem ved for eksempel at reservere bare et par dage om måneden til at arbejde på andre klinikker end vores egen, kan vi tilbyde mere fuldendte behandlinger samlet på ét sted. Det vil kræve en del forarbejde fra vores side, men for kunderne vil det betyde færre og mere effektive besøg på klinikken og forhåbentlig også færre patienter, der ikke møder op til deres behandling i det hele taget.

Det handler om patienten

Længere transport og udsigten til at være på en ukendt tandklinik, kan besværliggøre samarbejdet og kan i værste fald skabe en frustrerende og utryg situation for patienterne. Det mener Michael Kristensen, der er tandlæge hos Aarhus Tandcenter. Han har derfor samlet et stort team af behandlere med forskellige kompetencer, herunder klinisk tandtekniker René la Cour, på sine tre klinikker i Aarhus.

– Det handler om at sørge for de bedste forhold for vores patienter. Derfor er det vigtigt, at tandlæger, -plejere, og -teknikere har et godt og tæt samarbejde for at supplere hinanden og dermed sammen give patienterne den gode oplevelse samt den høje faglighed og kvalitet, så de kan føle sig trygge hele vejen igennem hele behandlingen, siger Michael Kristensen.

René la Cour tilføjer:

– Vi er klar over, at det langt fra er en mulighed for alle at arbejde på andre klinikker, og at det ikke løser problemet med for få tandlæger udenfor storbyerne. Men med udsigten til færre fagfolk i branchen, er vi nødt til at se på, hvad vi kan gøre med de ressourcer og det potentiale, vi har til rådighed. At samarbejde hvor vi kan, er et godt sted at starte.

René de la Cour
CEO, MinTandtekniker
renelacour@webspeed.dk

Michael Kristensen
CEO, Aarhus Tandcenter
michael@aarhustandcenter.dk

Billeder

Download
Samarbejde mellem kliniker kan være med til at løse problemet med færre uddannede fagfolk. Foto: PR.
Download
En dag om ugen tager tandtekniker René de la Cour mod patienter på Aarhus Tandcenter, så patienten kan få klaret flere forskellige behandling på samme dag og sted. Foto: PR.

Information om MinTandtekniker

MinTandtekniker
Park Allé 15, 1 tv.
8000 Aarhus

8613 4343http://www.mintandtekniker.dk

MinTandtekniker er en kæde af tandprotesekliniker med ni afdelinger i Jylland. Kvalitet og æstetik er i højsædet, og klinikerne er alle indrettet i en alternativ og hyggelige atmosfære. Virksomheden begyndte i Aarhus i 1994 og er siden vokset til 20 ansatte. www.mintandtekniker.dk.

Følg pressemeddelelser fra MinTandtekniker

Flere pressemeddelelser fra MinTandtekniker