Undgå produktionstab med løbende tilstandsovervågning

Industrivirksomheder kan undgå driftsstop og økonomiske tab ved at foretage løbende tilstandsovervågning. Den slags forebyggelse kan forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.
I dag kan måleudstyr registrere selv små vibrations- og temperaturudsving. Foto: PR.

Hvis ét led i produktionen svigter, kan hele kæden gå i stå. Men hvis hvert led efterses jævnligt, kan industrivirksomheder opdage problemer i et tidligt stadie og dermed undgå driftstop og produktionstab. I stedet for først at reagere, når en maskine har opgivet ånden, råder Brammer A/S derfor til forebyggende MRO-foranstaltninger.

Takket være den nyeste tilstandsovervågningsteknologi kan ubalancer, varmeudsving og slidindikatorer allerede på forhånd konstateres direkte på maskinen, og virksomheden kan foretage passende modtræk. Forebyggelse af produktionstab kan i sidste ende bidrage til at forbedre virksomhedens konkurrenceevne, fortæller direktør Jan Lauritzen.

Måleudstyr opfanger mislyd øjeblikkeligt

Måleudstyr kan i dag foretage vibrations- og temperaturovervågning, der tidligere var for omkostningskrævende at udføre, og på den måde mindske risikoen for store, dyre nedbrud.

– Schaeffler har produceret SmartCheck, et kompakt måleudstyr, der kan påvise lejeskader og ubalancer på eksempelvis motorer og pumper. Hvis der er mislyd i et kugleleje, opfanger SmartCheck det med det samme. Udstyret kan også monteres på steder, hvor man ellers ikke kan komme til, siger Jan Lauritzen.

Reagér, før det går galt

Når industrivirksomheden foretager tilstandsovervågning, er det vigtigt at analysere hovedkomponenter i produktionslinjen, at sikre sig vedvarende ydeevne og at måle eventuel forringelse. Et afgørende skridt i processen er at udskifte gamle komponenter, før der sker fejl i produktionen. Hvis man opdager problemer på forhånd, er det desuden muligt for servicefolkene at have de nødvendige dele til rådighed. På den måde kan man minimere stilstandstiden og dermed sine omkostninger.

Formidler knowhow på stedet

Et af Brammers vigtigste mål er at hjælpe industrivirksomheder med at spare penge, og sidste år lancerede storleverandøren konceptet Insite i Danmark. Det går ud på, at en Brammermedarbejder, der er udstationeret i den enkelte virksomheds produktion, deler ud af sin ekspertise og erfaring, også inden for tilstandsovervågning.

Brammers medarbejdere kan formidle deres knowhow indenfor reparation, de kan uddanne personale, indrette fjernvedligeholdelsessystemer eller udføre regelmæssige inspektioner. Gennem regelmæssige tjek kan de se, hvor i produktionen der opstår gentagne fejl. Det hjælper virksomheden til at forstå årsagerne og forhindre, at fejlene sker igen, lyder det fra Jan Lauritzen.

Jan.lauritzen@brammer.biz

SmartCheck er et kompakt måleudstyr, der kan påvise lejeskader og ubalancer på eksempelvis motorer og pumper. Foto: PR.
Konceptet Insite går ud på, at en Brammermedarbejder, der er udstationeret i den enkelte virksomheds produktion, deler ud af sin ekspertise og erfaring, også inden for tilstandsovervågning. Foto: PR.

Brammer A/S er med sit meget store produktsortiment den eneste europæiske totalleverandør til MRO-markedet. Der leveres fra moderne, højteknologiske distributionscentre lokalt på tværs af Europa døgnet rundt alle årets dage. Koncernens 3500 medarbejdere betjener mere end 100.000 kunder inden for alle industrisegmenter, og dens omfattende, paneuropæiske netværk dækker 22 lande. Omsætningen udgjorde i 2013 omkring en milliard euro. Det danske selskab, Brammer A/S, er beliggende i Harlev ved Aarhus. www.brammer.dk