Undgå parkeringsskader på Black Friday

Fire ud af ti danskere har fået en eller flere parkeringsskader de sidste tre år, og kun i 9 % af tilfældene bliver der taget ansvar for skaden. Alligevel svarer 98 %, at de ikke selv har lavet en skade uden at give sig selv til kende. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
Fotograf: John Matychuk.

Alt for mange oplever at få parkeringsskader uden nogen tager ansvaret for at have lavet dem. Hos Gjensidige bliver der anmeldt mellem 4.000 og 6.000 p-skader om året.

Det koster i gennemsnit mellem 5.000 og 6.000 kr. at få udbedret en parkeringsskade.

”Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi år efter år kan konstatere, at det stadig er normen, at man ikke giver sig til kende, hvis man har lavet en parkeringsskade. I snit får vi anmeldt mellem 10 og 15 af denne type skader hver dag året rundt, og alt for ofte kan vi også konstatere, at skadeforvolderen ikke giver sig til kende. Det er simpelthen for dårligt,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

Black Friday og julehandel giver trængsel på p-pladserne

I de sene efterårsmåneder og i løbet af vinteren sker der ofte flere parkeringsskader end resten af året. En af årsagerne til dette er højtiderne, der bliver skudt i gang med Black Friday og efterfulgt af jul og nytår.

”Når vi valfarter til handelsgader og indkøbscentre, kommer der ekstra mange biler på den allerede pressede plads. Derfor er det ikke underligt, at vi ser flere skader i denne periode. Og man bør være endnu mere opmærksom, når man parkerer sin bil, når pladsen er trang,” siger Henrik Sagild.

Sådan dækker forsikringen

En af årsagerne til, at mange måske ikke giver sig kende, når de har lavet en p-skade, kan være, at de er i tvivl om, hvordan forsikringen dækker. De danske forsikringsselskaber dækker ofte lidt forskelligt, men i udgangspunktet er der to forsikringer, der kan komme i spil afhængigt af, om man selv laver skaden eller får den udbedret.

• Kaskoforsikring: Den dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den skyldige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring til sin bil, må man selv betale udgifterne til reparation af bilen.
  • Ansvarsforsikring: Hvis man laver en skade på en anden persons bil, dækker denne forsikring. Ansvarsforsikringen er lovpligtig.

Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen. Hvis det koster 3.000 kroner at få repareret bilen, og man har en selvrisiko på 2.000 kroner, får man dækning på 1.000 kroner.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i oktober 2017 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er kun stillet til de, der ejer eller leaser en eller flere biler.

Har du oplevet, at din bil har fået skader, mens den har været parkeret (inden for de seneste tre år)?

• Ja, en enkelt gang 26%
  • Ja, et par gange 15%
  • Ja, flere end tre gange 3%
  • Nej 54%
  • Ved ikke 3%

Var der efterladt en seddel, eller blev du orienteret på anden måde af den, der havde lavet skaden?

• Ja, hver gang 5%
  • Ja, men ikke hver gang 4%
  • Nej 90%
  • Ved ikke 1%

Har du selv lavet en skade på en bil og forladt stedet uden at efterlade en seddel eller på anden måde gøre bilens ejer opmærksom på skaden, inden for de seneste tre 3 år?

• Ja, men jeg vidste ikke, at jeg havde lavet en skade 1%
  • Ja, og jeg vidste godt, at jeg havde lavet en skade 1%
  • Ja, anden grund 0%
  • Nej 98%
  • Ønsker ikke at svare 0%
  • Ved ikke 0%

Fotograf: John Matychuk.

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.