Undgå økonomiske tømmermænd på Roskilde

Roskilde Festival starter i morgen. Et længeventet højdepunkt for mange, der dog hurtigt kan ende i nedtur uden forsikring.

Festivalsæsonen brager derudaf, og i morgen starter en af de helt store, Roskilde Festival.

Danskerne er vilde med festivaler og drager forventningsfulde afsted, men det gør tyveknægtene også. Hvert år bliver flere hundrede mennesker bestjålet på sommerens mange festivaler, og har man ikke nogen forsikring, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

”Vi anbefaler, at man undersøger, hvordan man er forsikret. Er man i tvivl om noget, så bør man kontakte sit forsikringsselskab. Indboforsikringen dækker, hvis man for eksempel får stjålet sin mobiltelefon, mens ulykkesforsikringen dækker, hvis du falder og brækker armen,” siger skadeekspert i If Skadeforsikring, Mette Lund.

Husk lås på teltet
If Skadeforsikring oplever hvert år, at folk får stjålet deres mobiltelefon, pung eller andre værdifulde ting, mens de har det på sig, og der bliver også anmeldt tyveri fra telte.

”Man bør have sine værdifulde ting tæt på sig og være opmærksom på sine omgivelser. Store menneskemængder, hvor man står tæt, er oplagt for lommetyve. Og bor man i telt, skal man have hængelås på, når man forlader det. Ellers dækker forsikringen ikke,” siger Mette Lund.

Derudover er der eksempler på, at folk taber og får ødelagt deres mobiltelefon, briller, kamera mv. Her skal man være opmærksom på, at der typisk kræves en tilvalgsdækning med ”pludselig skade” til indboforsikringen.

Mange unge har ingen indboforsikring
Ifølge tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension har hver tredje unge dansker mellem 21-24 år ikke nogen indbo- og ansvarsforsikring. De er derfor ikke dækket, hvis de får stjålet deres ting, eller endnu værre, hvis de kommer til at påføre andre skade. Det kan give de unge mennesker en økonomisk kæberasler, forklarer Mette Lund.

”Vi har oplevet flere tilfælde, hvor erstatningen for ansvar kan løbe op i millioner af kroner. Så det er en stor risiko at løbe ikke at være ordenligt forsikret,” siger Mette Lund.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.