Underviserne på læreruddannelsen får et digitalt løft

Teknologiens indtog i børns liv, i samfundet og i skolen stiller helt nye krav til den kommende generation af folkeskolelærere. Derfor er det en god nyhed, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har udvalgt læreruddannelsen til at få del i en pulje på 45 millioner kroner, som skal løfte undervisernes digitale kompetencer.
Det betyder, at professionshøjskolerne over hele landet kan samle eksperter på tværs af alle læreruddannelser i arbejdet frem mod en samlet kapacitet omkring teknologiforståelse, forklarer dekan, Jakob Harder, fra det lærerfaglige fakultet ved Københavns Professionshøjskole.
”Børn i dag er vokset op med smartphones og sociale medier. Men det gør dem ikke til digitalt indfødte. De har i dén grad brug for hjælp og støtte, når det handler om at tage kontrol over den teknologi, der omgiver dem. Her har lærerne en særlig rolle, men det kræver jo, at de får nye kompetencer med fra uddannelsen”, siger Jakob Harder.
Det nye sektorprojekt er som sagt et landsdækkende projekt, hvor samtlige professionshøjskoler er involverer. Det har samtidig tæt forbindelse til et storstilet forsøgsprogram, som Børne- og Undervisningsministeriet har iværksat fra 2018-2021, hvor 46 folkeskoler landet over indfører ’teknologiforståelse’ som forsøgsfag.
”Når alle børn og unge i Danmark i fremtiden skal klædes på til at begå sig i en verden, hvor de er omringet af teknologi, så bliver der i høj grad brug for flere investeringer til at klæde lærerne ordentlig på. Og her er de nye midler til læreruddannelsen en vigtig start”, forklarer Jakob Harder.
Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet er der i første omgang afsat 7,5 millioner kroner til at sikre et digitalt løft af undervisere på læreruddannelserne.
”Det er langt fra gratis at indføre nyt indhold på læreruddannelsen. Helt konkret forudsætter det, at vi opbygger et fagligt miljø blandt vores undervisere, der kan udforme og udvikle, hvordan teknologiforståelse skal integreres meningsfuldt i læreruddannelsen. Det tager lang tid at etablere en ny faglighed, og vi skal i gang nu, så vi ikke efterlader lærerne alene med opgaven i klasseværelset”, lyder det fra Jakob Harder.
Københavns Professionshøjskole er Danmarks største læreruddannelse og har netop indført et nyt modul, som hedder ’Teknologiforståelse og digital dannelse'. Modulet er obligatorisk for alle lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole. Det svarer til ca. 800-900 lærerstuderende per årgang.
For yderligere oplysninger:
Jakob Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 21731819
Nøgleord
Kontakter
Michael AndersenPresseansvarlig
Tlf:23445383micn@kp.dkBilleder

Links
Information om Københavns Professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole er hovedstadsregionens nye uddannelsesinstitution. Vi leverer praksisnær uddannelse og forskning til hele velfærdssamfundet og har en ambition om at tilbyde de studerende uddannelse af højeste kvalitet.
Københavns Professionshøjskole blev officielt en realitet pr. 1. marts 2018 som følge af en fusion mellem Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.
Vi har mere end 20.000 studerende og kursister fordelt på bl.a. 21 videregående uddannelser og mere end 40 diplomuddannelser.
Knap 2.000 ansatte driver og udvikler uddannelserne og forskningsindsatsen på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole
Markant fremgang i efteroptaget på KP12.9.2025 05:15:00 CEST | Pressemeddelelse
381 studerende er denne sommer blevet optaget via efteroptaget på lærer-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen på KP. En fremgang på 25 procent siden sidste år. En af dem er 23-årige Anne Helene Ladefoged, som glæder sig til fællesskabet på læreruddannelsen
Forskere: Milliard til daginstitutioner skal investeres i relationer2.9.2025 11:05:44 CEST | Aktuelt
Regeringens plan om at bruge 1,1 milliarder kroner på flere voksne i dagtilbud kan styrke kvaliteten – men kun hvis pengene omsættes til nærvær, kontinuitet og tid til børnene, påpeger forskere.
KP styrker forskning, livslang læring og teknologi i uddannelserne27.8.2025 13:59:15 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Professionshøjskole samler kræfterne i en ny organisering, der giver tydelige ansvarsområder for forskning, livslang læring og teknologi
Laborantuddannelsen hitter: Rikke og Maja glæder sig til at fordybe sig i kemi, kvalitet og kriminalteknik30.7.2025 14:40:36 CEST | Nyhed
Laborantuddannelsen på Københavns Professionshøjskole fik sin bedste søgning i årevis. Samtlige studiepladser er fyldt, og selve optaget er steget med 7,6 procent sammenlignet med året før.
4.620 får tilbudt studieplads på Københavns Professionshøjskole28.7.2025 00:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Fremgang på læreruddannelsen og fyldte hold på laborant – men fortsat tilbagegang på pædagog og sygeplejerske skaber bekymring
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum