Københavns Professionshøjskole

Underviserne på læreruddannelsen får et digitalt løft

Del
Uddannelses- og Forskningsministeriet tildeler 45 millioner kroner til at styrke digitale kompetencer blandt underviserne på de videregående uddannelser. Læreruddannelsen har fået del i puljen med et ambitiøst sektorprojekt, der skal bidrage til, at teknologiforståelse udvikles som faglighed på landets læreruddannelser.
Jakob  Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole
Jakob Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole

Teknologiens indtog i børns liv, i samfundet og i skolen stiller helt nye krav til den kommende generation af folkeskolelærere. Derfor er det en god nyhed, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har udvalgt læreruddannelsen til at få del i en pulje på 45 millioner kroner, som skal løfte undervisernes digitale kompetencer.

Det betyder, at professionshøjskolerne over hele landet kan samle eksperter på tværs af alle læreruddannelser i arbejdet frem mod en samlet kapacitet omkring teknologiforståelse, forklarer dekan, Jakob Harder, fra det lærerfaglige fakultet ved Københavns Professionshøjskole.

”Børn i dag er vokset op med smartphones og sociale medier. Men det gør dem ikke til digitalt indfødte. De har i dén grad brug for hjælp og støtte, når det handler om at tage kontrol over den teknologi, der omgiver dem. Her har lærerne en særlig rolle, men det kræver jo, at de får nye kompetencer med fra uddannelsen”, siger Jakob Harder.

Det nye sektorprojekt er som sagt et landsdækkende projekt, hvor samtlige professionshøjskoler er involverer. Det har samtidig tæt forbindelse til et storstilet forsøgsprogram, som Børne- og Undervisningsministeriet har iværksat fra 2018-2021, hvor 46 folkeskoler landet over indfører ’teknologiforståelse’ som forsøgsfag.

”Når alle børn og unge i Danmark i fremtiden skal klædes på til at begå sig i en verden, hvor de er omringet af teknologi, så bliver der i høj grad brug for flere investeringer til at klæde lærerne ordentlig på. Og her er de nye midler til læreruddannelsen en vigtig start”, forklarer Jakob Harder.

Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet er der i første omgang afsat 7,5 millioner kroner til at sikre et digitalt løft af undervisere på læreruddannelserne.

”Det er langt fra gratis at indføre nyt indhold på læreruddannelsen. Helt konkret forudsætter det, at vi opbygger et fagligt miljø blandt vores undervisere, der kan udforme og udvikle, hvordan teknologiforståelse skal integreres meningsfuldt i læreruddannelsen. Det tager lang tid at etablere en ny faglighed, og vi skal i gang nu, så vi ikke efterlader lærerne alene med opgaven i klasseværelset”, lyder det fra Jakob Harder.

Københavns Professionshøjskole er Danmarks største læreruddannelse og har netop indført et nyt modul, som hedder ’Teknologiforståelse og digital dannelse'. Modulet er obligatorisk for alle lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole. Det svarer til ca. 800-900 lærerstuderende per årgang.

For yderligere oplysninger:

Jakob Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 21731819

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Jakob  Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole
Jakob Harder, dekan for det lærerfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole
Download

Links

Information om Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole
Humletorvet 3
1799 København V

http://www.kp.dk

Københavns Professionshøjskole er hovedstadsregionens nye uddannelsesinstitution. Vi leverer praksisnær uddannelse og forskning til hele velfærdssamfundet og har en ambition om at tilbyde de studerende uddannelse af højeste kvalitet.

Københavns Professionshøjskole blev officielt en realitet pr. 1. marts 2018 som følge af en fusion mellem Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.

Vi har mere end 20.000 studerende og kursister fordelt på bl.a. 21 videregående uddannelser og mere end 40 diplomuddannelser.

Knap 2.000 ansatte driver og udvikler uddannelserne og forskningsindsatsen på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Nyt forskningsprojekt skal forebygge vold og overgreb mod kvindelige stofbrugere18.4.2024 12:20:10 CEST | Nyhed

Forskere fra Socialrådgiveruddannelsen på Københavns Professionshøjskole skal i et nyt projekt med støtte fra Offerfonden se nærmere på, hvordan volds- og seksualforbrydelser mod udsatte kvinder i marginaliserede stofmiljøer bedre kan håndteres og forebygges. For selv om kvinderne i stort omfang udsættes for overgreb, anmelder de dem sjældent og ser ofte volden som selvforskyldt og en selvfølge.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye