Teknologisk Institut

Undersøgelse: Velfærdsteknologiens potentiale bliver ikke fuldt ud indfriet

Del

Velfærdsteknologi er afgørende for det kommunale serviceniveau, viser ny undersøgelse, som samtidig også indikerer, at der stadig er et stort, uudnyttet potentiale for velfærdsteknologi.

Selv om kommunerne mener, at velfærdsteknologi har afgørende betydning for at fastholde det kommunale velfærdsniveau, så erkender de også, at potentialet stadig ikke udnyttet godt nok. Det viser en spørgeskemaundersøgelse som Teknologisk Institut har gennemført blandt 67 af landets 98 kommuner.

Selvom undersøgelsen fastslår, at velfærdsteknologi betragtes som værende afgørende for velfærden i de danske kommuner, peger 38,2 procent af de adspurgte samtidig på, at velfærdsteknologi "i mindre grad" har indfriet sit potentiale, og 39,7 procent mener, at deres kommune "i mindre grad" høster gevinsterne ved velfærdsteknologi tilstrækkeligt.

- Det er interessant for os, at vores undersøgelse peger på, at velfærdsteknologi tillægges så stor betydning ude i kommunerne, mens det samtidig tyder på, at potentialet langt fra er indfriet, og kommunerne kunne få mere værdi ud af velfærdsteknologi. Det gode spørgsmål er selvfølgelig, hvordan vi fremadrettet kan sikre en større og bedre realisering af teknologiernes potentialer, siger centerchef Jørgen Løkkegaard fra Teknologisk Instituts center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med konferencen "Velfærdsteknologi anno 2017", som afholdes i september måned. Konferencen bliver afholdt her 10 år efter, man første gang hørte om begrebet velfærdsteknologi.

I undersøgelsen peger over 90 procent af de adspurgte på, at velfærdsteknologi har afgørende betydning for at fastholde det kommunale velfærdsniveau i kommunerne.

- Vores undersøgelse viser, at velfærdsteknologi stadig spiller en væsentlig rolle for kommunernes bestræbelser på - med færre ressourcer og flere borgere - at kunne levere den samme velfærd. Her er velfærdsteknologier blandt andet med til at effektivisere personalets arbejdsgange og øge borgernes livskvalitet og grad af selvhjulpenhed. Når velfærdsteknologi bliver implementeret og brugt korrekt, uanset om slutbrugeren er medarbejder eller borger, så er resultatet, at der bliver frigivet ressourcer i de respektive kommuner, som kan bruges på andet, siger centerchef Jørgen Løkkegaard fra Teknologisk Institut.

Tallene er opdateret 28. august 2017

Nøgleord

Kontakter

Centerchef Jørgen Løkkegaard, Velfærds- og Interaktionsteknologi, Teknologisk Institut: Mobil 7220 2170, mail: jld@teknologisk.dk

Billeder

Download
Succes
Succes
Download
Potentiale
Potentiale
Download
Gevinster
Gevinster
Download

Links

Information om Teknologisk Institut

Teknologisk Institut
Gregersensvej
2630 Taastrup

7220 2000http://www.teknologisk.dk/

Teknologisk Institut styrker danske virksomheder ved hjælp af banebrydende teknologier og mere end 1.100 medarbejderes faglige ekspertise. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige, DTI Polska og DTI Spain.

Læs mere om Instituttet.

Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på tlf. 72 20 10 66 – eller kommunikation@teknologisk.dk 

Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum