Undersøgelse: Bilferie hitter blandt mange danskere

Hver fjerde dansker har planer om at drage på bilferie i år, og for nogen skyldes det et fravalg af flyrejser som følge af Corona-krisen. Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

Selvom Corona-krisen har ændret manges liv og hverdag, så er rejselysten stadig intakt. Og mange danskere har i år valgt de fleksible bilferier som alternativ til flyrejser med mange fremmede mennesker og med øget mulighed for smitte. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

Her svarer 24 pct. af de adspurgte, at den næste rejse bliver en bilferie, mens kun henholdsvis 8 og 9 pct. peger på charterferie og storbyferie som ferieform. Undersøgelsen viser også, at særligt børnefamilier foretrækker bilferien gennem Europa, hvor rejsen nemt kan tilpasses de mindstes behov, og planlægges så alle får en god oplevelse. Tal fra rejsebranchen bekræfter denne tendens ved at vise en markant stigning i salget af bilferier.

Blandt de 24 pct, der har valgt bilferie i år, svarer knap hver femte, at det sker som et direkte fravalg af flyrejser på grund af Corona-krisen.

Og ifølge Dan Kjølhede Laursen, der er direktør i Gouda Rejseforsikring, er der mange gode grunde til at rejse på bilferie. Det giver blandt andet en anden frihed og fleksibilitet end rejser med fly og samtidigt mindre eksponering for smitte. Han opfordrer samtidig til, at man planlægger og forbereder sig, så det ender som en god oplevelse for alle.

”Planlæg turen godt inden og særligt i forhold til de forskellige rejserestriktioner der gælder på tværs af de Europæiske lande. Det er vigtigt at orientere sig i myndighedernes vejledninger, og sørge for at man har styr på alle nødvendige, praktiske foranstaltninger,” siger Dan Kjølhede Laursen.

Hvis bilferien rækker ud over Danmarks grænser, er det dog ikke nok kun at fokusere på at have god tid og planlægningen i orden.

”Hvis turen går til andre lande i Danmark, bør du få lavet et serviceeftersyn på bilen inden, så ikke du ender i en unødvendig tidskrævende situation i forbindelse med et nedbrud i bilen. Og derudover er det en rigtig god idé at have et såkaldt rødt kort med, der er et bevis på, du har en kaskoforsikring,” siger han.

Godt råd til bilferien – hvis du skal uden for Danmark

1. Tjek ruten hjemmefra: EU-landene har lavet en fælles side, hvor man kan indtaste sin rute og se, hvilke regler der gælder i de lande, man kører igennem - https://reopen.europa.eu/da/from-to/DNK/ITA/DEU,AUT
  2.    Tjek de lokale regler: På EU’s hjemmeside kan man se, hvilke regler der gælder i de forskellige lande -  https://reopen.europa.eu/da/map/ITA/7001 (europa.eu)
  3. Tjek dæk og bremser inden I tager afsted.
  4. Husk sikkerhedsudstyr
  5. Hav styr på papirer som pas, kørekort, blå sygesikringskort, rejseforsikring, original registreringsattest og nummer til vejhjælp.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i juni 2021 blandt 1025 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvilken type rejse skal din næste rejse være?

• Bilferie 24%
  • Storbyferie 9%
  • Badeferie 7%
  • Charterferie 8%
  • Adventureferie 2%
  • Naturferie 8%
  • Andet, notér 20%
  • Ved ikke 22%

Har bilferien erstattet en flyrejse på grund af coronapandemien?

• Ja 19%
  • Nej, 80%
  • Ved ikke 2%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.