Undersøgelse afslører: Så ofte undlader danskere at stoppe en spritbilist

Spirituskørsel var skyld i næsten 1000 ulykker sidste år, men til trods for, at mange danskere har oplevet, at spirituspåvirkede personer sætter sig bag rattet, så vælger for få at gribe ind. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

For rigtigt mange danskere er december måned ensbetydende med et øget indtag af alkohol, der ofte sker i forbindelse med julens mange hyggelige sammenkomster med venner, familie og kolleger. Desværre er det samtidig en tid, hvor alt for mange sætter sig bag rattet i spirituspåvirket tilstand.

Selvom det altid er bilistens ansvar ikke at køre spirituskørsel, så undlader rigtigt mange danskere at gribe ind, når de oplever sådan en situation.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Hver femte dansker svarer i undersøgelsen, at de kender én eller flere, der har kørt spirituskørsel. Men ud af dem, der var sammen med personen lige inden han eller hun kørte spritkørsel, tog kun 12 % handling og fik det stoppet. 20 % valgte derimod slet ikke at gribe ind. De resterende 68 % var enten ikke selv til stede i situationen, eller har ikke ønsket at svare på spørgsmålet.

Mens ansvaret er chaufførens eget, så kan det gøre en stor forskel, hvis andre griber ind. Derfor skal man så vidt muligt forsøge at tale vedkommende til fornuft, lyder opfordringen fra Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.

“At gribe ind overfor en potentiel spritbilist kan forhindre voldsomme ulykker. Derfor bør man også forsøge at tale vedkommende til fornuft og give personen en markant større chance for at træffe den rigtige beslutning,” siger han.

Ofte er der ikke er tale om, at folk bevidst er ude på at sætte deres eget og andres liv på spil, men de udviser bare meget dårlig dømmekraft. Man kan som vidne til en situation, hvor en person er ved at køre spritkørsel, foreslå en alternativ måde at komme hjem, og hermed forebygge, at der kan ske en ulykke.

“Det er desværre et kendt problem, at den sunde fornuft daler i takt med, at promillen stiger. Her kan en samtale, og måske tilbuddet om en taxa, gøre en stor forskel,” siger Henrik Sagild.

Syv gode råd til at tale folk fra at køre spirituskørsel

1: Fortæl ham/hende, at du har det skidt med, at han/hun kører

2: Forsøg at tale ham/hende fra at køre og tag evt. bilnøglerne

3: Allier dig med andre, så I er flere, der kan støtte hinanden

4: Ring efter en taxa og lån evt. ham/hende penge til taxaen

5: Tilbyd overnatning

6: Giv et lift, hvis du ikke selv har drukket

7: Hvis han/hun alligevel kører: Ring til politiet på 114

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.711 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i november og december 2022.

Har du inden for de seneste to år oplevet, at en person du kender, har kørt spritkørsel?

Ja, jeg kender én person, der har kørt spritkørsel

Ja, jeg kender flere, der har kørt spritkørsel

Nej

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Prøvede du at stoppe vedkommende, der har kørt spirituskørsel?

Ja, jeg forsøgte at stoppe personen

Nej, jeg forsøgte ikke at stoppe personen

Jeg var ikke sammen med vedkommende, inden personen kørte spirituskørsel

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.