WWF Verdensnaturfonden

Ulovlig handel med kaviar truer én af verdens ældste fiskearter: Alle stør risikerer at forsvinde fra naturen

Ulovlig handel kombineret med overfiskeri og forurening truer støren, hvorfra man udvinder den eksklusive kaviar. Alle 25 arter i naturen er nu i fare for helt at forsvinde.
Foto: CEphoto, Uwe Aranas

Samtlige størarter, der lever vildt i naturen, er i fare for helt at forsvinde. Det viser den nyeste opdatering af den såkaldte rødliste, som offentliggøres af den internationale organisation for naturbevarelse, IUCN.

Støren er særligt kendt for sin rogn, der sælges som den eksklusive og kostbare delikatesse kaviar.

Af i alt 25 størarter, der lever i naturen, er 17 vurderet som ’kritisk truet’, fem arter er ’truet’, og tre er ’sårbare’. Én art er sågar helt forsvundet, siden IUCN lavede sin seneste opgørelse over støren for lidt mere end ti år siden.

Støren er én af verdens ældste fiskearter og menes at have levet på jorden i op til 200 millioner år.

”Støren er et uendeligt trist eksempel på, hvordan menneskets forvaltning af naturens gaver er fuldkommen ude af balance. Vi har overfisket arten i vores jagt på en eksklusiv delikatesse og samtidig ødelagt dens levesteder med forurening og dæmninger. Mennesket er simpelthen ved at udrydde en art, der har levet på jorden siden dinosaurernes tid. Tiden er inde til, at vi giver mere tilbage til naturen, end vi tager,” siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Ulovlig handel med kaviar er kun toppen af isbjerget
Det har i årevis været ulovligt at handle med kaviar fra vildtfangede stør. Derfor kommer langt størstedelen af den kaviar, der handles og spises i dag, fra opdrættede stør. Alligevel udgør illegal handel med kaviar én af de allerstørste trusler mod fiskearten. Alene i 2021 konfiskerede de danske myndigheder 48 dåser ulovlig kaviar under import til Danmark.

Og i 2021 viste en WWF-rapport, at en tredjedel af al størrogn og -kød solgt i Bulgarien, Rumænien, Serbien og Ukraine kommer fra illegal handel.

Desværre er det ikke overraskende, mener Bo Øksnebjerg.

”Det ulovlige fiskeri og sorte marked for kaviar, som vi kender til, er kun toppen af isbjerget. Omfanget er sandsynligvis langt, langt større. Flere af størens hjemlande har slet ikke implementeret de internationale regler, der skal beskytte fisken. Der skal simpelthen strengere kontrol til, hvis vi skal den ulovlige handel til livs,” påpeger Bo Øksnebjerg og fortsætter:

”Samtidig er det afgørende, at vi beskytter ferskvandsområder mod forurening markant bedre, end vi gør i dag. Selvom ferskvand kun udgør 2,5 procent af jordens vand, lever knap halvdelen af verdens fiskearter i ferskvand, og samtidig er mange millioner mennesker verden over afhængige af adgang til ferskvand for at få rent drikkevand og føde."

Støren støder på forhindringer
Foruden den ulovlige kaviarhandel og forurening udgør overfiskeri, dæmninger, der blokerer fiskens vandringsruter, og tab af levesteder store trusler mod støren.

WWF arbejder derfor globalt sammen med lokale myndigheder og fiskersamfund for at stoppe det ulovlige fiskeri og det sorte marked for kaviar. Samtidig arbejder WWF med en omfattende naturbevaringsindsats for at beskytte størens levesteder og vandringsruter.

Størens livscyklus betyder dog, at det tager mange år at genoprette kollapsede bestande. En stør bliver op til 100 år eller mere, og bliver også sent kønsmoden. Den mest kendte og eksklusive stør, Beluga-stør fra det Kaspiske Hav og Sortehavet, bliver for eksempel først kønsmoden i en alder af 18 år.

Fakta om støren:

• Støren er enten en ferskvandsfisk eller vandrefisk, der lever i det sydøstlige Europa, Asien og Nordamerika
  • Kaviar kaldes også ”det sorte guld” med reference til rognens kostbarhed
  • Den mest kendte størart Beluga-stør bliver først kønsmoden efter 18 år. Det er med til at gøre det kostbart at drive størfarme og driver prisen på kaviar op.
  • Jo ældre støren er, jo bedre skulle kaviaren efter sigende smage

Foto: CEphoto, Uwe Aranas

Information om WWF Verdensnaturfonden