Copenhagen Business School

Ukrainske CBS-studerende kan komme gratis til København

25 ukrainske studerende har nu mulighed for at rejse til København og deltage i et seks ugers ophold på CBS Summer University.
Genrefoto: CBS-studerende

Otto Mønsteds Fond har netop bevilget en donation på godt 316.000 kroner, der skal dække udgifterne til 25 ukrainske studerendes flybilletter og kollegieværelser. Dermed får de studerende muligheden for gratis at deltage på CBS Summer University, da CBS i forvejen har tilbudt at betale for selve undervisningen til ukrainerne.

”Vi er meget glade for, at Otto Mønsteds Fonden har valgt at betale for rejse- og boligudgifterne, mens de ukrainske studerende er på CBS Summer University. Ifølge loven må CBS ikke betale for de studerendes leveomkostninger i forbindelse med studierne i Danmark. Og som forholdene er nu, kan vi ikke forvente, at de selv er i stand til at betale”, siger Anna Thomasson, der er uddannelsesdekan på CBS.

Allerede sidste år tilbød CBS ukrainske studerende at deltage gratis på CBS Summer University, men dengang skete det med relativ kort varsel, og kun tre nåede at være med.

”I lighed med mange andre har vi overvejet, hvordan vi bedst kan bistå Ukraine. Vi har været i dialog med blandt andet den ukrainske ambassadør i Danmark og den ukrainske rektorforsamling i Ukraine, og de gjorde opmærksom på, at særligt kortere studieophold ville være værdifulde. Det handler også om at mindske risikoen for brain drain, eftersom der er brug for kvalificerede unge i Ukraine,” siger Nikolaj Malchow-Møller, der som rektor for CBS har indgået en aftale med V.N. Kharkiv National University.

Aftale med universitet

Den går ud på, at 25 af deres studerende kan optages på CBS Summer University i år. Universitetet, som har en stor business-skole, er et af de ældste og mest ansete i Ukraine. Det ligger tæt på den russiske grænse i et område, der har været udsat for flere bombardementer.

”Med invitationen understøtter vi det ukrainske universitets egen vision om, at undervisningen skal holdes i gang på trods af de vanskelige vilkår, og at de studerende skal tilbydes en smule normalitet”, siger Nikolaj Malchow-Møller.

På CBS Summer University kan de studerende vælge mellem cirka 50 forskellige fag både på bachelor og kandidatniveau. Deltagerne gennemfører 15 ECTS i løbet af opholdet og får derfor et væsentligt fagligt input.

De ukrainske studerende indgår i de sociale programmer sammen med de øvrige deltagere og kan derved få en akademisk sommeroplevelse på lige fod med andre unge studerende.

Genrefoto: CBS-studerende

Information om Copenhagen Business School

Copenhagen Business School
Solbjerg Plads 3
2200 Frederiksberg

WE TRANSFORM SOCIETY WITH BUSINESS

CBS er et globalt anerkendt businessuniversitet med dybe rødder i den nordiske, socioøkonomiske model. Vi har et bredt fokus på erhvervslivets og samfundets udfordringer i det 21. århundrede. Derfor har vi en samlet portefølje af tværfaglig forskning og uddannelse af høj kvalitet, der har styrket generationer af fagfolk og ledere i den private sektor og andre steder.

Universitetet ligger på Frederiksberg og har ca. 20.000 fuldtids- og deltidsstuderende, 800 fuldtidsansatte videnskabelige medarbejdere, 200 ph.d.-studerende og 700 administrative medarbejdere samt en portefølje af bachelor-, kandidat-, MBA/EMBA-, ph.d.-og efter-/videreuddannelser udbudt på både dansk og engelsk.

Med vores globale profil følger en forpligtelse til at bidrage til udviklingen af transformative kompetencer hos studerende, kandidater og virksomhedsledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kræver en fælles indsats, og derfor fokuserer vores strategi på at styrke nuværende og starte nye partnerskaber med andre videnskaber, erhvervslivet, myndigheder og civilsamfundet.

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School