Uklare vækstprioriteringer i finanslovudspil

Regeringens finanslovsudspil er bestemt ikke langsigtet, når der lægges op til at skære i den hjemlige forskning, mener Ingeniørforeningen

Danmark risikerer at gå glip af vækst og varige job, hvis finansministerens udspil om at skære i forskningsmidlerne bliver en realitet. Det mener formanden for Ingeniørforeningen, Frida Frost, der understreger, at forskning og uddannelse er hjørnestene i videreførelsen af velfærdssamfundet.

”Der er områder, som er helt essentielle for et land af Danmarks størrelse, og her ligger den tekniske forskning helt i toppen. Det er ikke et område, hvor man som nation bør stoppe op, eller bevidst vælge at slå bak. Den teknologiske udvikling går stærkt, og følger vi ikke med, misser vi en gylden mulighed for et godt afsæt til at komme styrket ud af den aftagende krise,” siger hun, og beklager samtidig, at regeringen også har valgt at køre grønthøsteren over landets gymnasier, universiteter og øvrige uddannelsessteder.

Ifølge Frida Frost hænger det ikke sammen, at finanslovsforslaget på den ene side indeholder en vækstpakke, der skal sikre vækst i hele Danmark – og på den anden et forslag om at skære i forskningsmidlerne.

”Hvis vi skal sikre hjemlige produktionsarbejdspladser og udnytte og udvikle det potentiale, der er i de mange små og mellemstore virksomheder rundt om i landet, er det uomgængeligt, at den tekniske forskning skal opprioriteres, ellers har Danmark ikke en fremtid som industrination. Derfor er det helt afgørende, at vi får løftet forskningen i eksempelvis automatisering og andre teknologier, som kan styrke produktionsvirksomhedernes konkurrencekraft. Det vil for alvor medvirke til, at vækst og fremgang ikke kun bliver et storbyfænomen,” understreger Frida Frost

Frida frost henviser til opgørelser, der viser, at Danmark i international sammenhæng har en bundplacering som nummer 22 ud af 25 lande, når det gælder andelen af offentlige forskningsmidler, som går til de tekniske områder.

”Ifølge en fremskrivning som Ingeniørforeningen har lavet, skal Danmark øge de offentlige midler til teknisk forskning med mindst 332 millioner kroner om året ind til 2020 år, hvis det skal lykkes os at komme op i top ti blandt de lande, vi typisk gerne vil sammenligne os med,” siger hun.

Ulrik Frandsen
Journalist, Ingeniørforeningen