Ukendt behandling: Kom svedproblemer til livs en gang for alle

Behandling med skånsomt, kontrolleret mikrobølge-energi kan hjælpe de cirka 250.000 danskere, der lider af overdreven svedproduktion. Efter en til to behandlinger er svedproblemerne permanent væk.
Tanja Kamp er en af de tusindvis af danskere, der lider af overdreven svedproduktion, også kaldt hyperhidrose. Efter blot én behandling med miraDry® hos Aleris-Hamlet Hospitalerer er hendes svedproblemer væk for altid. Foto: PR.

Hyppige tøjskift, deodorantopfriskninger, begrænsninger i tøjvalg og angst for synlige svedplamager er en fast del af hverdagen for den kvarte million danskere, som lider af overdreven svedproduktion, også kaldet hyperhidrose. Lidelsen påvirker i høj grad livskvaliteten og begrænser det sociale liv. Der er nu hjælp at hente ved Aleris-Hamlet Hospitaler, som har lanceret behandlingsformen miraDry®. Hidtil har den mest effektive løsning mod hyperhidrose været at blokere nerverne med Botox, hvilket skal gøres cirka hvert halve år, men med miraDry® behøver patienten i de fleste tilfælde kun én behandling, som holder resten af livet.

– Vi bruger et specialudviklet probehoved, der udsender kontrolleret mikrobølge-energi i forskellige områder i armhulen. Huden opvarmes lokalt, hvilket destruerer svedkirtlerne. Den ny behandling indebærer minimale bivirkninger, og er et kæmpe fremskridt for patienterne, da vi ødelægger svedkirtlerne permanent, forklarer Martin Meyer, speciallæge i dermatologi på Aleris-Hamlet Hospitaler.

Han forklarer, at langt de fleste af de behandlede oplever en betydelig reduktion af svedproduktionen samt af lugtgener. Alle behandlinger sker først efter en konsultation med en dermatolog, der forklarer forløbet og kontrollerer huden i armhulerne.

Nu kan jeg bare slappe af

Tanja Kamp er blandt de tusinder af danskere, der siden teenageårene har levet med næsten konstant våde armhuler. Hun har prøvet alle gode råd, men ingen af dem bremsede sveden. Hun har været vant til altid at medbringe skiftetøj, parfume og deodorant, når hun forlod hjemmet.

– Jeg vidste aldrig, hvornår jeg ville få brug for at skifte tøj, fordi det var gennemblødt af sved. Derfor har jeg altid skulle overveje, om sveden ville kunne ses i tøjet, inden jeg købte det. Og så har det betydet rigtig meget ekstra vasketøj, fortæller Tanja Kamp.

Så snart den 32-årige lægesekretær hørte om behandlingen og dens permanente effekt, besluttede hun derfor at prøve miraDry® på Aleris-Hamlet Hospitaler.

– Selve behandlingen gik rigtig fint og helt uden smerter. Lægen forklarede hele tiden, hvad han lavede, og det gjorde oplevelsen god. Jeg havde lidt ømhed efterfølgende, men det gik hurtigt over. Nu nyder jeg bare at kunne have det tøj på, som jeg vil, uden at skulle bekymre mig om, hvorvidt jeg lugter eller bliver våd under armene. Det betyder alt, at jeg ikke skal skifte bluser hele tiden, men bare kan slappe af, smiler Tanja Kamp.

miraDry® henvender sig til alle med store svedproblemer i armhulerne. Tanja Kamp opfordrer alle, der er plaget af armsved, til at bestille en konsultation for at få vurderet problemets omfang af en læge.

Tanja Kamp havde prøvet alle tænkelige råd, men ingen af dem har kunne afhjælpe hendes problemer. Foto: PR.
32-årige Tanja Kamp har været vant til altid at medbringe skiftetøj, parfume og deodorant, når hun forlod hjemmet. Alle bekymringer om svedproblemer er nu væk for altid. Foto: PR.

Aleris-Hamlet Hospitaler er – med mere end 40 specialer og afdelinger i Esbjerg, Herning, Ringsted, København, Aalborg og Aarhus – Danmarks største og bredest dækkende privathospital. Hospitalet udfører over 11.500 operationer hvert år. www.aleris-hamlet.dk