Uhyggelige tal: December er højsæson for farlige ulykker i hjemmet

For mange danskere er december måned årets højtid for hygge og samvær med familien, men den er også højtid for en mindre eksplosion i indendørs brande, og det kan have forfærdelige følger.

Hvert år oplever hundredvis af danskere, at julehyggen i hjemmet bliver afbrudt af ild, der kommer ud af kontrol og udvikler sig til en decideret brand, der kan koste både liv og materielle skader i hjemmet.

”Ifølge tal fra Gjensidige stiger skadeanmeldelser efter brande i hjemmet nemlig med omkring 50 procent, når kalenderen viser december, og den voldsomme stigning gør, at danskerne bør være langt mere opmærksomme på risikoen for farlige ulykker i julemåneden”, lyder advarslen fra skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

”Der er i mange tilfælde tale om såkaldte 'lige ved og næsten-brande', der som navnet antyder er uhyre tæt på at udvikle sig til deciderede brande med den medfølgende fare for massive materielle skader og vigtigst af alt, risiko for at koste menneskeliv”, forklarer Henrik Sagild, der peger på, at stearinlys og julepynt er blandt de helt store risikofaktorer.

Mange hjem uden røgalarmer

Og selvom opmærksomhed kan afværge mange farlige situationer i hjemmet, bør man også tage sig nogle andre forholdsregler, lyder hans råd. Desværre viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige, at hver femte hjem ikke har røgalarmer, og at hver anden dansker kun skifter batterierne, når røgalarmen giver signal om, at batteriet er ved at løbe tør. Og det er et problem.

”Det er helt oplagt at bruge denne her periode til at anskaffe sig røgalarmer, og hvis man allerede har dem i hjemmet, bør man tjekke batterierne mindst én gang om året. For man kan ikke bare stole blindt på, at røgalarmen nok skal give lyd fra sig, når batterierne skal skiftes. Derudover vil en pulverslukker gøre en kæmpe forskel, hvis uheldet er ude,” lyder rådet fra Henrik Sagild.

Gjensidige Forsikring har følgende gode råd til at undgå brandulykker i hjemmet:

1. Gå batterierne efter i røgalarmerne eller køb nye. Sørg for at de findes i alle hjemmets rum.

2. Lad ikke stearinlys brænde helt ned af sig selv. Den smeltede stearin kan få ilden til at brede sig til eventuel gran og juledekorationer i umiddelbar nærhed.

3. Brug brandhæmmende spray på gran og juledekorationer og sæt stanniol i bunden af lyset.

4. Hav altid vand eller pulverslukker i nærheden af åben ild.

5. Gå ALDRIG fra et rum med levende lys tændt.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige blandt 1673 repræsentativt udvalgte danskere i september 2020.

Har du én eller flere røgalarmer i dit hjem?

• Ja 82%
  • Nej 18%
  • Ved ikke 0%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.