Uhørt, at Viktor Orbán indrykker annoncer i danske medier

Ungarn har de seneste dage modtaget massiv kritik for brud med demokratiske grundprincipper. I Jyllands-Posten den 26. juni har Ungarn leder, Viktor Orbán, nu indrykket en helsides-annonce med et forsvar for Ungarns position.
Formand for Europabevægelsen Stine Bosse

Det er, ifølge Stine Bosse, uhørt, at Viktor Orbán nu rykker annoncer ind i danske medier.

- Viktor Orban skal ikke bruge avisannoncer til at blande sig i, hvad danskerne skal opfatte som ret og vrang. Han må mene, hvad han vil i Ungarn. Det må Viktor Orbán folde ud dér, hvor han er valgt, siger Stine Bosse.

Stine Bosse: Den ekstreme højrefløj truer vores grundværdier

Senest har statsminister Mette Frederiksen taget kraftigt afstand fra en ny ungarsk lov, som forbyder "promovering af homoseksualitet" over for mindreårige. Det glæder formand for Europabevægelsen Stine Bosse, som roser statsministeren for at bakke op om initiativer, der skal beskytte vores rettigheder i EU-traktatens artikel 2.

Modsat forholder Stine Bosse sig særdeles kritisk til reaktionerne på Viktor Orbáns annonce fra stemmer i den danske højrefløj.

- Det er interessant at se, hvor hurtigt Søren Espersen på twitter bakker synspunkterne fra Viktor Orbán op. Det giver anledning til, at vi alle må få øjnene op for, at det ekstremt højredrejede Europa hænger sammen, siger Stine Bosse.

Stine Bosse mener, at det vidner om alvoren, når Viktor Orbán ser de øvrige medlemslandes forsvar for EU-traktatens artikel 2 (om de europæiske grundværdier) som en trussel mod Ungarns selvbestemmelse.

- Man kan ikke længere se bort fra, at EU's retsstatsprincipper og demokrati ikke kun er under angreb fra Putin og Xi Jinping til den ene side og Trumps USA til den anden side men også indefra via. Orbán. Det er vigtigere end nogensinde, at kræfter, der går ind for frie demokratier, retsstat og menneskerettigheder slutter sig sammen. Og der er én vej frem: Vi må beslutte os for at lukke for pengestrømmen til Viktor Orbán, siger Stine Bosse.

Formand for Europabevægelsen Stine Bosse