Ufaglærte opkvalificeres i kampen mod Putins gas

Der er brug for flere hænder til at sætte yderligere fart på fjernvarmeudrulningen. Et bredt samarbejde mellem interesseorganisationer skal derfor være med til at opkvalificere ledige ufaglærte, så de kan bidrage til at løfte opgave som fx fjernvarmesvejsere.
Johnny Kristensen, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Der skal sættes turbo på udfasningen af russisk gas til opvarmning af danske hjem og virksomheder til fordel for bl.a. en udbygning af fjernvarmenettet. Skal opgaven løftes er der dog brug for flere hænder. Derfor har arbejdsgivere, fagforeninger samt job- og kursuscentre nu indgået et samarbejde rettet mod ledige ufaglærte, der skal klædes på til en rolle i den grønne omstilling som f.eks. svejsere til fjernvarmeområdet.

”Som situationen er lige nu, kommer vi til at mangle et stort antal folk til at løfte opgaven, når fjernvarmenettet skal udbygges den kommende tid. Samtidig er der mange ufaglærte i Danmark, som med et opkvalificeringsforløb kan blive rustet til at påtage sig denne opgave,” forklarer Johnny Kristensen, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der som landets tredjestørste arbejdsgiverorganisation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Det nye opkvalificeringsforløb er blevet til i samarbejde mellem TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Metal, Blik & Rørarbejderforbundet, Green Skills, Jobcentre og Rybners Kursuscenter i Esbjerg.

”Det er en fælles opgave at skaffe den nødvendige arbejdskraft til de grønne udfordringer, der venter lige om hjørnet. Og det nye forløb er et godt eksempel på, hvad der skal til for at løse denne opgave,” siger Johnny Kristensen.

Det første hold af ufaglærte ER allerede startet på forløbet, der i første omgang udbydes i Sydjylland.

”Ambitionen er så, at initiativet kan udbredes til hele landet, så vi kan få opkvalificeret endnu flere ufaglærte på anbefaling fra jobcentrene,” håber Johnny Kristensen.

Målet med opkvalificeringsforløbet er både at gøre den ledige interesseret i beskæftigelse i branchen eller at gå i ung/voksenlære inden for branchernes uddannelser.

Jesper Melgaard, presseansvarlig hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo. 27 69 45 69

Johnny Kristensen, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.