Ufaglærte har intet at frygte ved ændring af beløbsordningen

Både 3F og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) vildleder, når de fortæller, at en nedsættelse af beløbsgrænsen vil åbne for import af ufaglært arbejdskraft fra udlandet. Nedsættelsen åbner ikke for ufaglært, men kun for faglært arbejdskraft – og det er også intentionen.

Hverken lagerarbejderen, receptionisten eller rengøringsassistenten behøver at frygte noget, hvis beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft sænkes til 330.000 kr., som regeringen foreslår for udvalgte lande i sit udspil om international rekruttering. 3F og en ny analyse fra AE fremfører det modsatte – men deres beregninger er vildledende.

- Beregningerne fra 3F og AE er desværre med til at skabe en uberettiget skepsis hos Danmarks ufaglærte. For intentionen med ændringen af beløbsgrænsen er både fra vores og regeringens side at give Danmarks virksomheder mulighed for at hente flere faglærte medarbejdere i udlandet. Og beløbsgrænsen på 330.000 kr. afspejler i høj grad det hensyn. Så jeg kan berolige Danmarks ufaglærte. Der kommer ikke flere ufaglærte medarbejdere ind i landet, hvis beløbsgrænsen sænkes, siger underdirektør i DI Steen Nielsen.

Feriepenge, personalegoder og betaling for overarbejde må ikke regnes med, hvis en person skal ansættes på beløbsordningen, og her ligger fejlen i AEs beregning. Hvis lønnen til en dansk chauffør for eksempel er 330.000 kr. inklusive feriepenge mv., vil opgørelsen på beløbsordningen for præcis den samme løn lyde på 280.000 kr. Fordi grundlønnen er 280.000 kr. Det er således ikke muligt at tage en udenlandsk chauffør ind på beløbsordningen, fordi medarbejderen ligger klart under beløbsgrænsen på 330.000 kr. Dermed kommer den danske chauffør ikke i konkurrence med udlændinge, hvis beløbsordningen sænkes til 330.000 kr.

- Det er ærgerligt, at disse vildledende fakta bruges i debatten. Og jeg er ked af, at fejlen er med til at skabe frygt blandt Danmarks ufaglærte. Det er helt ubegrundet. For en sænkelse af beløbsgrænsen har ikke noget med de ufaglærte medarbejdere at gøre, siger Steen Nielsen.

Faktisk kan et øget antal faglærte medarbejdere ifølge Steen Nielsen skabe en positiv effekt for Danmarks ufaglærte.

- En øget tilgang af lidt flere faglærte medarbejdere vil føre til flere ufaglærte jobs – ikke færre. For når elektrikeren, industriteknikeren eller tømreren er i sving på virksomheden, så bliver der mere at lave for lagerarbejderen, truckføreren og kantinemedarbejderne. Derfor er forslaget om en lavere beløbsordning bestemt også i de danske ufaglærte medarbejderes interesse, siger Steen Nielsen.

Ifølge DI’s undersøgelser er faglærte medarbejdere den største mangel hos danske virksomheder.

Yderligere oplysninger kan fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf. 2236 3138 eller mail larb@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge