Ufaglærte har intet at frygte ved ændring af beløbsordningen

Både 3F og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) vildleder, når de fortæller, at en nedsættelse af beløbsgrænsen vil åbne for import af ufaglært arbejdskraft fra udlandet. Nedsættelsen åbner ikke for ufaglært, men kun for faglært arbejdskraft – og det er også intentionen.

Hverken lagerarbejderen, receptionisten eller rengøringsassistenten behøver at frygte noget, hvis beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft sænkes til 330.000 kr., som regeringen foreslår for udvalgte lande i sit udspil om international rekruttering. 3F og en ny analyse fra AE fremfører det modsatte – men deres beregninger er vildledende.

- Beregningerne fra 3F og AE er desværre med til at skabe en uberettiget skepsis hos Danmarks ufaglærte. For intentionen med ændringen af beløbsgrænsen er både fra vores og regeringens side at give Danmarks virksomheder mulighed for at hente flere faglærte medarbejdere i udlandet. Og beløbsgrænsen på 330.000 kr. afspejler i høj grad det hensyn. Så jeg kan berolige Danmarks ufaglærte. Der kommer ikke flere ufaglærte medarbejdere ind i landet, hvis beløbsgrænsen sænkes, siger underdirektør i DI Steen Nielsen.

Feriepenge, personalegoder og betaling for overarbejde må ikke regnes med, hvis en person skal ansættes på beløbsordningen, og her ligger fejlen i AEs beregning. Hvis lønnen til en dansk chauffør for eksempel er 330.000 kr. inklusive feriepenge mv., vil opgørelsen på beløbsordningen for præcis den samme løn lyde på 280.000 kr. Fordi grundlønnen er 280.000 kr. Det er således ikke muligt at tage en udenlandsk chauffør ind på beløbsordningen, fordi medarbejderen ligger klart under beløbsgrænsen på 330.000 kr. Dermed kommer den danske chauffør ikke i konkurrence med udlændinge, hvis beløbsordningen sænkes til 330.000 kr.

- Det er ærgerligt, at disse vildledende fakta bruges i debatten. Og jeg er ked af, at fejlen er med til at skabe frygt blandt Danmarks ufaglærte. Det er helt ubegrundet. For en sænkelse af beløbsgrænsen har ikke noget med de ufaglærte medarbejdere at gøre, siger Steen Nielsen.

Faktisk kan et øget antal faglærte medarbejdere ifølge Steen Nielsen skabe en positiv effekt for Danmarks ufaglærte.

- En øget tilgang af lidt flere faglærte medarbejdere vil føre til flere ufaglærte jobs – ikke færre. For når elektrikeren, industriteknikeren eller tømreren er i sving på virksomheden, så bliver der mere at lave for lagerarbejderen, truckføreren og kantinemedarbejderne. Derfor er forslaget om en lavere beløbsordning bestemt også i de danske ufaglærte medarbejderes interesse, siger Steen Nielsen.

Ifølge DI’s undersøgelser er faglærte medarbejdere den største mangel hos danske virksomheder.

Yderligere oplysninger kan fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf. 2236 3138 eller mail larb@di.dk

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse