Ufaglærte har intet at frygte ved ændring af beløbsordningen

Både 3F og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) vildleder, når de fortæller, at en nedsættelse af beløbsgrænsen vil åbne for import af ufaglært arbejdskraft fra udlandet. Nedsættelsen åbner ikke for ufaglært, men kun for faglært arbejdskraft – og det er også intentionen.

Hverken lagerarbejderen, receptionisten eller rengøringsassistenten behøver at frygte noget, hvis beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft sænkes til 330.000 kr., som regeringen foreslår for udvalgte lande i sit udspil om international rekruttering. 3F og en ny analyse fra AE fremfører det modsatte – men deres beregninger er vildledende.

- Beregningerne fra 3F og AE er desværre med til at skabe en uberettiget skepsis hos Danmarks ufaglærte. For intentionen med ændringen af beløbsgrænsen er både fra vores og regeringens side at give Danmarks virksomheder mulighed for at hente flere faglærte medarbejdere i udlandet. Og beløbsgrænsen på 330.000 kr. afspejler i høj grad det hensyn. Så jeg kan berolige Danmarks ufaglærte. Der kommer ikke flere ufaglærte medarbejdere ind i landet, hvis beløbsgrænsen sænkes, siger underdirektør i DI Steen Nielsen.

Feriepenge, personalegoder og betaling for overarbejde må ikke regnes med, hvis en person skal ansættes på beløbsordningen, og her ligger fejlen i AEs beregning. Hvis lønnen til en dansk chauffør for eksempel er 330.000 kr. inklusive feriepenge mv., vil opgørelsen på beløbsordningen for præcis den samme løn lyde på 280.000 kr. Fordi grundlønnen er 280.000 kr. Det er således ikke muligt at tage en udenlandsk chauffør ind på beløbsordningen, fordi medarbejderen ligger klart under beløbsgrænsen på 330.000 kr. Dermed kommer den danske chauffør ikke i konkurrence med udlændinge, hvis beløbsordningen sænkes til 330.000 kr.

- Det er ærgerligt, at disse vildledende fakta bruges i debatten. Og jeg er ked af, at fejlen er med til at skabe frygt blandt Danmarks ufaglærte. Det er helt ubegrundet. For en sænkelse af beløbsgrænsen har ikke noget med de ufaglærte medarbejdere at gøre, siger Steen Nielsen.

Faktisk kan et øget antal faglærte medarbejdere ifølge Steen Nielsen skabe en positiv effekt for Danmarks ufaglærte.

- En øget tilgang af lidt flere faglærte medarbejdere vil føre til flere ufaglærte jobs – ikke færre. For når elektrikeren, industriteknikeren eller tømreren er i sving på virksomheden, så bliver der mere at lave for lagerarbejderen, truckføreren og kantinemedarbejderne. Derfor er forslaget om en lavere beløbsordning bestemt også i de danske ufaglærte medarbejderes interesse, siger Steen Nielsen.

Ifølge DI’s undersøgelser er faglærte medarbejdere den største mangel hos danske virksomheder.

Yderligere oplysninger kan fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf. 2236 3138 eller mail larb@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae