WFP - FN’s World Food Programme

Udviklingsminister Rasmus Prehn deltager i debat om fødevaresikkerhed og fred

Udviklingsminister Rasmus Prehn debatterer sammen med FN’s World Food Programmes (WFP) Assistant Executive Director Ute Klamert, hvordan fødevareassistance kan bidrage til skabelse af fred. Det sker 23. august i FN Byen i København og i forbindelse med WFP’s fotoudstilling ”Faces of Hunger & Conflict”.

Antallet af konflikter stiger. I dag lever anslået to milliarder mennesker i skrøbelige og konfliktramte dele af verden. Der er flere kriser, som rammer flere mennesker og som varer længere end for et årti siden. Væbnet konflikt er den mest afgørende forhindring for opnåelsen af verdensmål 2, Stop Sult. Der er derfor et klart og presserende behov for at ændre den måde, organisationer som WFP arbejder på i disse kontekster. For – én gang for alle – at gøre en ende på nøden i verden og for at støtte FN’s Generalsekretærs dagsorden om varig fred.

Debatten, som arrangeres i samarbejde mellem Det Udenrigspolitiske Selskab og WFP, stiller spørgsmålet: hvordan kan fødevareassistance støtte fredsopbyggelse? Udviklingsminister Rasmus Prehn og WFP’s Assistant Executive Director Ute Klamert får selskab af Direktør for Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) Dan Smith og Direktør for Det Udenrigspolitiske Selskab, Charlotte Flindt Pedersen. Debatten modereres af TV2’s internationale korrespondent Simi Jan.

Et videnssamarbejde blev etableret mellem WFP og SIPRI i 2018 for at definere WFP’s aktuelle og mulige bidrag til at forbedre udsigterne til fred. Debatten 23. august vil præsentere konklusionerne fra SIPRI’s indledende studier. Formålet er at øge opmærksomheden omkring den rolle, som fødevaresikkerhed kan spille i forhold til at bygge mere fredelige samfund. Debatten vil også belyse Danmarks fokus på at gøre idealerne om at bygge bro mellem humanitære, udviklings- og fredsindsatser til konkret handling og samarbejde på landeniveau.

Udstillingen ”Faces of Hunger & Conflict” vil være udstillet i FN Byen i København mellem 19. august og 9. september. Udstillingen viser mennesker, som lever i krydsfeltet mellem sult og konflikt. Deres fortællinger er en påmindelse om, at hvis ikke vi formår at standse verdens konflikter, så når vi aldrig en verden uden sult.

Tilmelding er obligatorisk for alle arrangementer i forbindelse med fotoudstillingen ”Faces of Hunger & Conflict”. Oplysning om arrangementer og tilmelding findes her.

For interviews, venligst kontakt WFP’s Nordiske Direktør Anne Poulsen.

Information om WFP - FN’s World Food Programme

WFP - FN’s World Food Programme

FN’s World Food Programme – redder liv under katastrofer og forandrer liv for millioner af mennesker gennem bæredygtig udvikling. WFP arbejder i mere end 80 lande i verden, giver fødevareassistance til mennesker fanget i konflikter og katastrofeområder og skaber grundlaget for en bedre fremtid.

Danmark er blandt WFP’s vigtigste donorer af fleksible bidrag. Disse bidrag gør det muligt for WFP at reagere hurtigt og effektivt, når katastrofer indtræffer, finansiere forsømte kriser og dermed sikre, at hjælpen når dem, der har mest brug for den.

Følg os på Twitter WFP_DK & @WFP_Media

Følg pressemeddelelser fra WFP - FN’s World Food Programme

Flere pressemeddelelser fra WFP - FN’s World Food Programme

WFP CHEF LOVER STØTTE TIL LIBANON OG DETS FOLK I KØLVANDET PÅ ADSKILLIGE KRISER12.8.2020 16:59:51 CEST | Pressemeddelelse

BEIRUT/KØBENHAVN – Eksekutivdirektør i FN’s World Food Programme (WFP) David Beasley har i dag meddelt, at WFP vil sende 17.500 ton hvedemel samt tre måneders forsyninger af hvede til Libanon for at støtte genetableringen af landets fødevarereserver. Det sker som en del af en hurtig indsats, som også involverer etableringen af varehuse og mobile kornlagringsenheder.

FN’S WORLD FOOD PROGRAMME SKAL MÆTTE DET HØJESTE ANTAL SULTNE NOGENSINDE MENS CORONAVIRUSSEN RAMMER FATTIGE LANDE29.6.2020 15:51:46 CEST | Pressemeddelelse

ROM – FN’s World Food Programme (WFP) annoncerede i dag en massiv stigning i antallet af sultne mennesker, som organisationen planlægger at hjælpe rundt omkring i verden. Det sker på baggrund af de ødelæggende socioøkonomiske konsekvenser af COVID-19-pandemien, som presser millioner flere mennesker ind i fødevareusikkerhed i lav- og mellemindkomstlande.