WFP - FN’s World Food Programme

Udviklingsminister Rasmus Prehn deltager i debat om fødevaresikkerhed og fred

Udviklingsminister Rasmus Prehn debatterer sammen med FN’s World Food Programmes (WFP) Assistant Executive Director Ute Klamert, hvordan fødevareassistance kan bidrage til skabelse af fred. Det sker 23. august i FN Byen i København og i forbindelse med WFP’s fotoudstilling ”Faces of Hunger & Conflict”.

Antallet af konflikter stiger. I dag lever anslået to milliarder mennesker i skrøbelige og konfliktramte dele af verden. Der er flere kriser, som rammer flere mennesker og som varer længere end for et årti siden. Væbnet konflikt er den mest afgørende forhindring for opnåelsen af verdensmål 2, Stop Sult. Der er derfor et klart og presserende behov for at ændre den måde, organisationer som WFP arbejder på i disse kontekster. For – én gang for alle – at gøre en ende på nøden i verden og for at støtte FN’s Generalsekretærs dagsorden om varig fred.

Debatten, som arrangeres i samarbejde mellem Det Udenrigspolitiske Selskab og WFP, stiller spørgsmålet: hvordan kan fødevareassistance støtte fredsopbyggelse? Udviklingsminister Rasmus Prehn og WFP’s Assistant Executive Director Ute Klamert får selskab af Direktør for Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) Dan Smith og Direktør for Det Udenrigspolitiske Selskab, Charlotte Flindt Pedersen. Debatten modereres af TV2’s internationale korrespondent Simi Jan.

Et videnssamarbejde blev etableret mellem WFP og SIPRI i 2018 for at definere WFP’s aktuelle og mulige bidrag til at forbedre udsigterne til fred. Debatten 23. august vil præsentere konklusionerne fra SIPRI’s indledende studier. Formålet er at øge opmærksomheden omkring den rolle, som fødevaresikkerhed kan spille i forhold til at bygge mere fredelige samfund. Debatten vil også belyse Danmarks fokus på at gøre idealerne om at bygge bro mellem humanitære, udviklings- og fredsindsatser til konkret handling og samarbejde på landeniveau.

Udstillingen ”Faces of Hunger & Conflict” vil være udstillet i FN Byen i København mellem 19. august og 9. september. Udstillingen viser mennesker, som lever i krydsfeltet mellem sult og konflikt. Deres fortællinger er en påmindelse om, at hvis ikke vi formår at standse verdens konflikter, så når vi aldrig en verden uden sult.

Tilmelding er obligatorisk for alle arrangementer i forbindelse med fotoudstillingen ”Faces of Hunger & Conflict”. Oplysning om arrangementer og tilmelding findes her.

For interviews, venligst kontakt WFP’s Nordiske Direktør Anne Poulsen.

Information om WFP - FN’s World Food Programme

WFP - FN’s World Food Programme

FN’s World Food Programme – redder liv under katastrofer og forandrer liv for millioner af mennesker gennem bæredygtig udvikling. WFP arbejder i mere end 80 lande i verden, giver fødevareassistance til mennesker fanget i konflikter og katastrofeområder og skaber grundlaget for en bedre fremtid.

Danmark er blandt WFP’s vigtigste donorer af fleksible bidrag. Disse bidrag gør det muligt for WFP at reagere hurtigt og effektivt, når katastrofer indtræffer, finansiere forsømte kriser og dermed sikre, at hjælpen når dem, der har mest brug for den.

Følg os på Twitter WFP_DK & @WFP_Media

Følg pressemeddelelser fra WFP - FN’s World Food Programme

Flere pressemeddelelser fra WFP - FN’s World Food Programme

FLEKSIBLE BIDRAG GJORDE DET MULIGT FOR WFP AT NÅ FREM TIL VERDENS FORDREVNE OG FORSØMTE I 201815.1.2019 14:29:25 CETPressemeddelelse

KØBENHAVN – FN’s World Food Programme (WFP) modtog knap DKK 2,9 milliarder (US$ 440 millioner) i fleksible bidrag i 2018, hvilket svarer til en ti procents stigning i forhold til 2017. Fleksible bidrag gør det muligt for WFP at anvende pengene hvor og hvornår behovet er størst og giver mulighed for at reagere hurtigt på akutte katastrofer samt opretholde livreddende assistance under forsømte og langvarige kriser. I Sahel betød den umiddelbare adgang til fleksible midler, at WFP kunne kick-starte indsatsen i forhold til den værste høstsæson i fire år, nå ud til over 3 millioner mennesker med fødevareassistance samt afværge en enorm fødevarekrise. Fleksible bidrag hjalp WFP til at opretholde assistance til næsten 900,000 Rohingya flygtninge i Bangladesh, at optrappe støtten til fordrevne i Columbia og at levere nødhjælp til landmænd ramt af alvorlig tørke i Madagascar. ”Det er ret simpelt: fleksible midler gør det muligt for os at reagere mere resolut og effektivt og dermed levere den ma

ERNÆRING OG KVINDERS SELVBESTEMMELSE – FUNDAMENTET FOR UDVIKLING I SRI LANKA26.11.2018 15:52:12 CETPressemeddelelse

KØBENHAVN – FN’s World Food Programme (WFP) og FN’s Befolkningsfond (UNFPA) i Sri Lanka indledte i dag et nyt fælles projekt for at forbedre kvinders ernæring og selvbestemmelse samt for at fremme ligestilling mellem kønnene i Sri Lanka. Projektet vil give adgang til vigtig information og ydelser relateret til seksuel og reproduktiv sundhed, ernæring og fødevaresikkerhed i løbet af det kommende år.

Danmark øger sit bidrag til Rohingya flygtninge og værtssamfund gennem WFP31.10.2018 07:05:00 CETPressemeddelelse

KØBENHAVN – Den danske minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs annoncerede i dag et bidrag på yderligere 30 millioner kroner til at dække de akutte fødevarebehov blandt Rohingya flygtninge og værtssamfund. Det skete efter et netop afsluttet besøg i flygtningelejrene i Kutupalong-Balukhali, Cox’ Bazar sammen med eksekutivdirektør for FN’s World Food Programme (WFP) David Beasley.

Stigende fødevarepriser i lande med konflikt burde forårsage "chok og forargelse"16.10.2018 07:02:00 CESTPressemeddelelse

KØBENHAVN – Ny forskning fra FN’s World Food Programme (WFP), lanceret på FN’s Internationale Fødevaredag (World Food Day), viser, at fødevarer i stigende grad bliver økonomisk utilgændelige i lande med konflikt eller som er udsat for politisk ustabilitet. I snesevis flere lande sætter vedvarende høje fødevarepriser håbet om et nærende måltid uden for rækkevidde for millioner af mennesker.