Turbine Forlaget A/S

Udvikling er opfyldelse af drømme

I årtier har Danmark sendt udviklingsarbejdere til Afrika for at hjælpe med alt fra rent drikkevand til uddannelse. Bjørn Førde er af de mange danskere, der har været udstationeret, og i bogen ”Vi tror, vi kan måle alt” beskriver han udviklingen, fra dengang han rejste ud, til han genbesøgte Zimbabwe 25 år senere.

Der er meget på spil, når eventyrlystne og ressourcestærke danskere sætter fødderne på afrikansk grund. Med gode intentioner og masser af gåpåmod er de klar til at give en hånd til lande, der ofte har mange ting at kæmpe med. Stor fattigdom, alvorlige sygdomme, korrupte magthavere og grusomme borgerkrige. Men det er ikke altid let at skabe udvikling på tværs af store kulturforskelle, erfaringer og mentaliteter. Når teori skal omsættes i praksis, er der ofte behov for at justere planerne. Og måske også at lade falde, hvad ikke kan stå selv.

Med sin baggrund fra 40 års udviklingsarbejde i Mellemfolkeligt Samvirke, FN og Dansk Institut for Partier og Demokrati, med rejser til mange lande og med udstationeringer i Zimbabwe og Botswana, er der ingen tvivl om, at Bjørn Førde har en stor kærlighed til det afrikanske kontinent og menneskers muligheder for at skabe gode tilværelser, uanset hvor på kloden, de er født.

I 2018 besluttede Bjørn Førde at rejse 4.500 km gennem Zimbabwe for uanmeldt at opsøge nogle af de lokalsamfund, organisationer og mennesker, som han 25 år tidligere havde arbejdet tæt sammen med. Han ville se, hvad der stod tilbage. Han ville snakke med nogle af de lokale, som havde deltaget i arbejdet et kvart århundrede tidligere – eller som havde mødt projektet, efter at danskerne var rejst hjem. Tilbage i Danmark opsøgte han tidligere udsendte, som ikke havde været tilbage siden dengang, og lyttede til de visioner, håb og drømme, de blev drevet af, da de rejste ud.

”Vi tror, vi kan måle alt” er en historie om udvikling, som Bjørn Førde har iagttaget den. Det er en fortælling om op- og nedture i et Zimbabwe, som efter den euforiske selvstændighed i 1980 har været plaget af stor korruption og et autoritært og undertrykkende politiske styre, som ikke giver udviklingssamarbejdet gode vilkår. Noget er alligevel lykkedes, på trods af alle forhindringer. Men det gælder langtfra alt. Og som regel er det kun lykkedes, fordi stærke lokale personligheder har kæmpet for det.

Bogen fremstår som en stærk personlig bekendelse til nødvendigheden af det direkte kultur- og menneskemøde for at sikre, at vi i fremtiden har en fælles klode. Forestillingen om, at lande og mennesker kan klare sig alene, er ikke brugbar, uanset hvad vi måtte mene om den globalisering, vi har oplevet i de foregående årtier.

Fakta om bogen:

Vi tror, vi kan måle alt
Forfatter: Bjørn Førde
Forlag: Turbine
Sidetal: 398
Vejl. pris: 299,95 kr.
Udgivelsesdato: 16. april 2021

Information om Turbine Forlaget A/S

Turbine Forlaget A/S
Balticagade 10 B, 2. sal

86 12 79 16https://turbine.dk/

Forlaget Turbine blev grundlagt i 2004.

Vores profil er bred, og grundtanken er, at vi ikke lader os begrænse af hverken genre, stil eller format – vores fokus er kvaliteten i den enkelte udgivelse.

Følg pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Flere pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.