Udvidet sorgorlov til forældre, der mister et barn

Fra 2021 har forældre ret til 26 ugers sorgorlov, hvis de mister deres barn, inden det er fyldt 18 år.

1. januar 2021 trådte den nye lov om ret til udvidet sorgorlov i kraft. Ordningen administreres af Udbetaling Danmark.

Loven betyder, at begge forældre har mulighed for at holde sorgorlov med dagpenge i op til 26 uger, såfremt man mister sit barn fra 22. graviditetsuge og frem til barnet fylder 18 år. Samtidig skal man opfylde de almindelige betingelser for at få dagpenge efter barselsloven, bl.a. kravet om at have en vis tilknytning til arbejdsmarkedet.

Efter de gamle regler havde forældre ret til orlov i 14 uger med dagpenge, såfremt man mistede sit barn inden den 32. uge efter fødslen.

Man finder information og vejledning om sorgorlov samt kontaktoplysninger til Udbetaling Danmark på www.borger.dk/sorgorlov

I forbindelse med vedtagelsen af loven om udvidet ret til sorgorlov udsendte Beskæftigelsesministeriet ligeledes denne pressemeddelelse:

Seniorpresserådgiver Christian Rask, tlf. 21 69 07 03 eller cra@atp.dk