Udvidet åbningstid på BørneTelefonen har hjulpet tusindvis af børn og unge
Mobning i skolen. Vold og konflikter derhjemme. Skoleskift. Træthed.
Årsagerne er mange, når børn og unge rækker ud efter hjælp i de tidlige morgentimer. I april 2019 blev åbningstiden på BørneTelefonen udvidet til klokken 9:00, og i september i 2020 blev den udvidet yderligere til klokken 7:00.
De udvidede åbningstider har hjulpet tusindvis af børn. En ny opgørelse fra Børns Vilkår viser, at der siden april 2019 har været omkring 10.000 rådgivningssamtaler i tidsrummet 07-11.
”Når børn rækker ud efter hjælp – nogle gange for første gang - så skal de helst ikke få at vide, at de har ringet uden for åbningstid. Vi vil være der for børn, når de har brug for det, og derfor er det også helt afgørende for os at kunne holde BørneTelefonen åben i flest mulige af døgnets timer,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
BørneTelefonen har kunnet udvide åbningstiderne takket være et flerårigt samarbejde mellem Børns Vilkår og Circle K, som gennem indsamlingskampagner i Circle K’s butikker har resulteret i en samlet donation på over 2 millioner kroner. I øjeblikket er endnu en indsamlingskampagne i gang, som vil bidrage til Børns Vilkårs ambition om på sigt at gøre BørneTelefonen døgnåben.
”Jeg er bange for at tage hjem”
Af opgørelsen over samtaler i morgentimerne fremgår det, at forholdet mellem barn og forældre, kærlighed og venskaber er de tre hyppigste henvendelsesårsager.
Flere børn fortæller blandt andet, at de er blevet smidt ud hjemmefra og har sovet hos familie og venner og ikke ved, hvad de skal gøre. En dreng fortæller, han er bange for at tage hjem, fordi moren har truet med tæsk.
”BørneTelefonen spiller en afgørende rolle i at yde hjælp til børn og unge, og vi er stolte af at have været med til at sikre, at der nu også sidder frivillige rådgivere klar til at hjælpe i morgentimerne. Over 10.000 samtaler i det tidsrum fortæller os, at der er et stort behov! Og det er netop derfor, BørneKaffe-kampagnen kører igen – fordi den virker, og fordi BørneTelefonen skal blive i stand til at hjælpe endnu flere udsatte børn og unge, uanset tidspunkt på døgnet”, fortæller presse- og kommunikationsansvarlig i Circle K, Dennis Dalgaard.
Fakta
• BørneTelefonen er åben alle hverdage fra klokken 7-02, i weekender 11-02. Børn kan både henvende sig på telefon, chat og sms, ligesom BørneTelefonens hjemmeside har en brevkasse, man kan skrive til.
• Circle K’s indsamlingskampagne hedder BørneKaffe og har til formål at støtte BørneTelefonen, så børn og unge kan få hjælp på flere tidspunkter af døgnet.
• Hver kop solgt BørneKaffe giver i alt 5 kroner til Børns Vilkår. De sidste to år er der gennem BørneKaffe-kampagnerne doneret i alt over 2 millioner kroner.
• Kampagnen løber for tredje gang fra 8/12-28/2 i alle Circle K’s 225 danske butikker.
• Børnekaffe vandt i 2019 Fundraisingprisen.
Kontakter
Julie TroldborgPressechef
Tlf:29 80 18 45jutr@bornsvilkar.dkBilleder
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje23.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
Endnu et rekordår: BørneTelefonen og HØRT havde 63.529 samtaler med børn og unge i 202317.1.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og ungerådgivning HØRT havde i alt 63.529 samtaler med børn og unge i 2023. Det er mere end 3.000 flere samtaler end året før og dermed det højeste antal nogensinde. Emner relateret til psykisk mistrivsel er blandt højdespringerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum