Udtalelse fra HK Seniorer Danmark

HK Seniorer i Danmark, samlet til repræsentantskabsmøde den

11. maj 2016 i Svendborg, udtaler:

Vi finder det voldsomt bekymrende, at der i en tid, hvor regeringen taler om, at krisen er slut, og økonomien er i bedring, først og fremmest er der blevet råd til at sænke afgiften på biler, og mest på dyre biler, samt at der blandt regeringens støttepartier tales om lettelser i topskatten. Vi finder begge dele besynderlige og usolidariske.

Selvom det naturligvis er mere sympatisk, når det nu også nævnes, at et evt. råderum kan bruges til lettelse af skatten på arbejdsindkomster, mener vi ikke, det er vejen frem, når vi næsten hver dag hører om nedskæringer i danskernes velfærd.

Det såkaldte omprioriteringsbidrag som betyder, at kommunerne skal aflevere flere milliarder til statskassen og en forklaring om, at kommunerne skam får pengene tilbage over tid, er efter vores opfattelse det rene ”Kejserens Nye Klæ’r”.

Beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at omprioriteringen vil betyde nedskæringer i antallet af ansatte i kommunerne, samt betydelige nedskæringer på de borgernære områder, børn, unge, sundhed og ældre.

Kære politikere, tænk jer godt om i sommerferien, og lad fornuften råde, når I kommer tilbage

Kontakt: Ole Rønnelund, landsformand, HK Seniorer Danmark

tlf.: 4826 4554 / 4075 4805