Udtalelse fra adm. direktør Karsten Dybvad, Dansk Industri, i forbindelse med Hans Kongelige Højhed Prins Henriks død

Meddelelsen om HKH Prins Henriks død er en sørgelig nyhed for dansk erhvervsliv, lyder kommentaren fra adm. direktør Karsten Dybvad.

- Dansk erhvervsliv har nydt stor gavn af Prinsens dedikerede indsats, når han sammen med Hendes Majestæt Dronningen har deltaget ved danske statsbesøg i alverdens lande.

- Her har Prinsen ofte haft en markant rolle i at repræsentere Danmark og derved ydet et væsentligt bidrag til at synliggøre danske produkter og serviceydelser rundt omkring i verden.

- Talrige danske virksomheder har oplevet, hvordan Prinsen har engageret sig i at styrke den danske eksport. Mange erhvervsfolk er personligt blevet hædret af Prinsen for deres eksportarbejde, og det har de sat stor pris på.

- Prinsens interkulturelle forståelse og interesse har åbnet mange døre på vigtige eksportmarkeder. Det gjaldt ikke mindst ved statsbesøget til Vietnam i 2009, hvor Prinsens opvækst og nære tilknytning til landet var med til at skabe tætte forbindelser mellem dansk og vietnamesisk erhvervsliv.

For mere information, kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, (+45) 2830 1544, jofs@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli