DI - Dansk Byggeri

Udsigt til renovering af næsten 10.000 almene boliger inden for halvandet år

Lejerne i de almene lejligheder og rækkehuse i syd- og vestsjælland og på Lolland-Falster kan se frem til massive renoveringer de kommende år. Der er sat næsten 2,5 milliard kr. af til at reparere og vedligeholde i alt 9.826 almene boliger i området. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden.

Ser man på de enkelte kommuner, er der flest lejere i almene boliger i Roskilde Kommune, der nu kan glæde sig til at få deres hjem renoveret. Her skal over 2.000 lejligheder og rækkehuse repareres og sættes i stand. Mens det er op mod 1.600 i Næstved Kommune og næsten 1.300 i Guldborgsund.

Istandsættelserne er et resultat af den politiske boligaftale, som Folketinget har vedtaget, og som betyder, at Landsbyggefonden nu kan igangsætte planlagte renoveringsprojekter i almene boliger over hele landet for over 18 mia. kr. med det samme. Penge, som lejerne selv har sparet op over flere år.

- Det er en utrolig god nyhed, både for de mange tusinde lejere, der nu får deres almene bolig moderniseret og repareret og for de lokale håndværkere og andre byggevirksomheder, der har det svært oven på coronakrisen. Mange af de almene boliger er nedslidte og trænger til at blive isoleret og få skiftet blandt andet tage og vinduer. Det vil betyde lavere varmeregninger for en stor del af beboerne, og dermed også gavne klimaet, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

Der er stor forskel på, hvor store projekter, der er tale om i de enkelte boligforeninger. I Faxe kommune er der i gennemsnit afsat over en halv million kr. pr. almen bolig, der skal renoveres. Mens lejerne i Kalundborgs almene boliger kan se frem til renoveringer for næsten 400.000 kr. i gennemsnit.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, jt@hansen-andersen.dk, 40 21 75 65

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Anders Hjorth Jensen, aje@danskbyggeri.dk, 27 13 49 89

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri